سلامت نیوز: كودكان مبتلا به بیماری تالاسمی، ‌در هنگام تولد كاملا سالم به نظر می رسند ولی به تدریج با افزایش سن، علائم آشكار می شود و از سن 6 ماهگی به بعد این بیماری بروز می كند.

به گزارش سلامت نیوز،‌ مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بیماری تالاسمی به صورت كم خونی متوسط تا شدید و رنگ پریدگی در كودك ظاهر می شود كه این بیماری ناشی از كاهش ساخته شدن هموگلوبین طبیعی و در نتیجه كوتاهی عمر گلبول های قرمز خون می باشد.

بنابراین گزارش، ضعف و بیقراری، عدم قدرت شیرخوردن، بی خوابی و بی اشتهایی، عدم افزایش وزن،‌ بزرگی شكم به دلیل رشد بی رویه كبد و طحال، تغییر رنگ پوست و جمجمه مكعبی شكل از علائم شایع بیماری تلاسمی است.

بر اساس این گزارش، بیماری تالاسمی ماژور از دو زوج سالم ناقل، به فرزند منتقل می شود كه قابل پیشگیری است امروزه زوج های ناقلی كه خطر داشتن فرزند مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور آنها را تهدید می كند، راه های متعددی در پیش رو دارند.

این گزارش می افزاید، ازدواج نكردن دو فرد سالم ناقل با یكدیگر بهترین راه برای پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور است و چنانچه دو فرد سالم ناقل با هم ازدواج كنند باید از بچه دار شدن خودداری كنند و از خدمات تشخیص قبل از تولد استفاده كنند.

بر اساس اعلام مركز مدیریت واگیر، خدمات تشخیص پیش از تولد این امكان را برای زوج های سالم ناقل (مینور) فراهم می كند تا در خصوص سلامت یا ابتلا به بیماری تالاسمی (ماژور) فرزند خود در دوره جنینی مطلع شوند همچنین تشخیص پیش از تولد به دو مرحله مقدماتی و تكمیلی تقسیم می شود كه برای هر بار حاملگی، انجام آزمایش های مرحله تكمیلی ضروری خواهد بود.

گفتنی است: بیماری تالاسمی ماژور نوعی كم خونی ارثی است كه از طریق ازدواج پدر و مادر سالم ناقل (مینور) به نسل بعد منتقل می شود این بیماران علاوه بر عوارض جسمی با عوارض روحی نیز مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha