سلامت نیوز: متأسفانه امروزه بیشتر نوجوانان با مشكلات خواب و تغذیه روبه رو هستند ولی برای حل این مشكل چه كاری از دست والدین برمی آید؟

با توجه به وفور غذاهای آماده در بازار برای یك نوجوان انتخاب رژیم غذایی سالم آسان نیست. نوجوانی سن مناسبی برای پایه ریزی یك زندگی سالم است. با به كار بستن توصیه های زیر می توانید به كمك نوجوان خود بشتابید.

¤ یك صبحانه سالم برای نوجوان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا مهم ترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود.
نوجوانان باید در وعده صبحانه از غلات كامل، میوه های تازه، حبوبات، سبزیجات و یا تخم مرغ آب پز استفاده كنند. نخوردن صبحانه باعث خالی ماندن 16 ساعته معده نوجوان خواهد شد. درحالی كه فاصله طولانی میان وعده های غذایی مانع از رشد می شود. یك صبحانه كامل و سالم انرژی لازم در طول روز را برای بدن نوجوان فراهم می سازد.

¤ با توجه به حضور در كلاس های مختلف، بدن نوجوان به انرژی زیادی نیاز دارد بنابراین ناهار نیز برای او از اهمیت بالایی برخوردار است برخی از نوجوانان بازی كردن را به خوردن ناهار در مدرسه ترجیح می دهند و یا اینكه برخی از غذاها را دوست ندارند، والدین وظیفه دارند با ایجاد تنوع در غذاها نوجوانان را به خوردن آنها علاقه مند كنند.
آنها می توانند غذاهایی را به نوجوان خود بدهند كه خوردن آنها زمان زیادی نمی گیرد. شما می توانید برای نوجوان خود ساندویچی از هویج، ماهی، خیار و تخم مرغ آب پز تهیه كنید.

¤ فاصله زیادی میان وعده های ناهار و شام وجود دارد بنابراین شما باید قبل از صرف شام مقداری تنقلات در اختیار فرزند خود قرار دهید.
بسیاری از نوجوانان پیش از شام احساس گرسنگی می كنند، نارگیل، تخمه آفتاب گردان، خرما، پاپ كورن، بیسكوئیت های حاوی غلات و سوپ گزینه های مناسبی برای این وعده هستند.

¤ از آنجا كه معمولا اعضای خانواده تنها شب ها سرسفره می نشینند بهتر است برای این وعده از غذاهای متنوعی استفاده شود كه نوجوانان دوست دارند. انواع گوشت ها، غذاهای دریایی، ماهی، قارچ، سالاد یا سیب زمینی پخته غذاهای خوبی برای وعده شام محسوب می شوند.
برای دسر نیز می توان از كیك پنیر استفاده كرد.
شما باید تمرینات بدنی، عادات غذایی مناسب و رژیم غذایی متعادل را در برنامه نوجوان خود بگنجانید و از او بخواهید این موارد را كاملا رعایت كند.

مشكلات خواب

آیا نوجوان شما دچار اختلال در خواب شده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ خود به توصیه های زیر توجه كنید.

1- خواب كافی

تحقیقات نشان می دهد نوجوانان به طور متوسط روزانه به 9 ساعت خواب نیاز دارند ولی غالبا این مسئله را رعایت نمی كنند.
جای تعجب نیست كه اكثر نوجوانان با كمبود خواب مواجه هستند و سعی می كنند این كمبود را در روزهای تعطیل جبران كنند.
توصیه ما به نوجوانان این است كه در روزهای عادی و تعطیلات از یك برنامه خاص- با حداكثر یك ساعت اختلاف- پیروی كنند.

2-چرت زدن

چرت زدن راه خوبی برای تمدید قوا می باشد. البته به شرطی كه فقط در اوایل بعدازظهر بوده و بیشتر از 20 تا 30 دقیقه طول نكشد.
چرت زدن طولانی و یا دیر وقت باعث اختلال در خواب شبانه می شود.

3-تمرینات منظم

انجام تمرینات منظم به مدت 30 تا 60 دقیقه و حداقل 4 بار در هفته، خوابی آرام را به دنبال دارد ولی نكته مهم این است كه 2 تا 3 ساعت قبل از خواب انجام نشود، زیرا در این ساعات بدن خود را برای خوابیدن آماده می كند.

4-كاستن از میزان مصرف كافئین

كافئین باعث اختلال در خواب می شود بنابراین قبل از خواب از مصرف مواد حاوی آن خودداری كنید.

5-گرسنه به رختخواب نروند

مراقب باشید فرزندتان گرسنه به رختخواب نرود. شما می توانید به او لیوانی شیر، یك برش میوه، بیسكویت و حبوبات خیسانده در شیر بدهید. فرزند شما نباید یك تا دو ساعت قبل از خواب غذای سنگین بخورد. رعایت یك رژیم غذایی سالم، سلامتی او را تضمین می كند. آیا فرزند شما به حد كافی میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات، نان، برنج، ماهی و گوشت پرندگان می خورد؟

6-آرامش قبل از خواب

آیا فرزند شما حداقل یك ساعت قبل از خواب از آرامش برخوردار است؟ او باید از این زمان برای انجام كارهای خوشایند و لذتبخش استفاده كند، مثل گوش دادن به موسیقی ملایم، خواندن كتاب و سایر فعالیت هایی كه باعث آرامش جسم و ذهن می شود. تماشای تلویزیون، بازی های كامپیوتری، تمرینات ورزشی یا خواندن كتاب های سنگین توصیه نمی شود. فرزند شما می تواند بخشی از این فعالیت ها را در اتاق خواب انجام دهد ولی بهتر است این اتاق تنها برای خواب مورد استفاده قرار گیرد تا با شنیدن كلمه «اتاق خواب» مفهوم «خواب» در ذهن تداعی شود.

7-اتاق خواب را به محیطی آرامش بخش تبدیل كنید

اتاق خواب فرزندتان باید آرام، تمیز و تاریك بوده و از دمای مناسب برخوردار باشد. در این صورت او شب ها راحت می خوابد و روزها انرژی بیشتری خواهد داشت. تاكید می كنیم اتاق خواب جای مطالعه، درس خواندن یا بازی كردن نیست و باید فقط برای خواب مورد استفاده قرار گیرد.

8ساعت خاصی را برای بیدار شدن تعیین كنید

فرزند شما همیشه باید در ساعت خاصی بخوابد و در ساعت خاصی هم بیدار شود. این كار ساعت زیستی بدن او را تنظیم می كند و مانع از پرخوابی وی در روزهای تعطیل می شود.

9-با متخصص مشورت كنید

اگر نوجوان شما همچنان در خوابیدن مشكل دارد، خروپف می كند و یا در طول روز خواب آلوده است با یك متخصص مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha