سلامت نیوز: رییس بیمارستان امیراعلم با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت دریافت زیرمیزی واقعی نبودن تعرفه‌ها است، ادامه داد: وقتی تعرفه‌ها واقعی نباشد همه چیز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و بازار آزاد به وجود می‌آید که در حال حاضر در تعرفه‌های پزشکی با این مسئله مواجهیم و مسئولین این مسئله را به بازار آزاد سپرده‌اند تا مثل طلا بازار عرضه و تقاضا تعرفه‌ها را مشخص کند.

دکتر جلال رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که دریافت زیرمیزی به این معناست که پزشک از بیمار بیشتر از تعرفه‌ای که وجود دارد پولی را دریافت می‌کند، گفت: در سیستم بیمارستان‌های دانشگاهی مسئله‌ای به نام زیرمیزی وجود ندارد.

وی با بیان این که به تازگی سیستمی به نام رومیزی در برخی بیمارستان‌ها به وجود آمده است، گفت: به دلیل اینکه در اورژانس‌ها پذیرش بیماران بدون پرداخت هزینه اجباری است بیماران پذیرفته می‌شوند اما پزشکان به بیماران می‌گویند مبلغی را هنگام عوض کردن پانسمان و باز کردن بخیه به مطب بیاورند.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه دریافت زیرمیزی در بیمارستانهای دانشگاهی رواج ندارد و یا در سطح بسیار پایینی است، گفت: در بیمارستان‌های دانشگاهی به دلیل پرستیژی که هیات علمی برای خود قائل هستند و به علت سرشناس بودن و برای حفظ جایگاه خود این مسائل اخلاقی را رعایت می‌کنند.

رییس بیمارستان امیراعلم با بیان اینکه دریافت زیرمیزی در بخش‌های غیردانشگاهی به خصوص در شهرستان‌ها و بیمارستان‌های خصوصی رواج بسیار زیادی دارد، گفت: بیماران در بیمارستان تعرفه زیادی را می‌پردازند و بار دیگر در مطب مبلغی را پرداخت می‌كنند.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت دریافت زیرمیزی عدم واقعی بودن تعرفه‌ها است، ادامه داد: وقتی تعرفه‌ها واقعی نباشد همه چیز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و بالاخره بازار آزاد به وجود می‌آید. هم اكنون در تعرفه‌های پزشکی با این مسئله مواجهیم و مسئولین این مسئله را به بازار آزاد سپرده‌اند تا مثل طلا بازار عرضه و تقاضا تعرفه‌ها رامشخص کند.

دکتر رضایی تصریح کرد: البته باید بخشی از علت دریافت زیرمیزی را در زیاده خواهی برخی پزشکان جستجو کرد زیرا با وجود واقعی بودن تعرفه‌ها در بخش خصوصی باز در مواردی این مسئله دیده می‌شود و عملا هیچ نظارت خاصی هم نیست و مردم نیز به حقوق خودشان آگاه نیستند و شکایت هم نمی‌کنند.

تفاوت سطح تعرفه گذاری بین بخش خصوصی و دولتی علت دیگر دریافت زیرمیزی

وی دلیل دیگر دریافت زیرمیزی را تفاوت سطح تعرفه گذاری در بخش خصوصی و دولتی دانست و گفت: یک جراح یک عمل انژیو فیبرو را در بخش دولتی با تعرفه 60 هزار یا حداکثر 100 هزار تومان انجام می‌دهد اما همین جراح این عمل را در بخش خصوصی با 40 میلیون تومان انجام می دهد.

رییس بیمارستان امیراعلم ادامه داد: اختلاف فاحش تعرفه گذاری در بخش خصوصی و دولتی سبب عدم انگیزه پزشکان برای کار در بخش دولتی و کشیده شدن آنها به سمت بخش خصوصی شده است.

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه عدم دریافت زیرمیزی صرفا کار ارزشمندی نیست، اضافه کرد: بسیاری از پزشکان وقتی می‌بینند تعرفه‌ها پایین است در بخش دولتی عمل نمی‌کنند و زیرمیزی هم نمی‌گیرند كه این کار به مراتب بدتر است به دلیل اینکه عملا بیماران به بخش خصوصی منتقل می‌شوند که نظارتی هم روی آن نیست و احتمال این خطاها در آن بیشتر است.

دریافت زیرمیزی در شهرستان‌ها به کاری معمول و متداول تبدیل شده است

پزشکی که در این چرخه مافیایی قرار نگیرد به بیسوادی متهم می‌شود

رییس بیمارستان امیراعلم اظهار داشت: متاسفانه دریافت زیرمیزی در بیمارستان‌ها به امری معمول و متداول و حتی ارزش تبدیل شده است به طوری که اگر یک جراح به شهری برود و این کار را نکند ضد ارزش است و می‌گویند جراح بدی بوده و تازه کار است و برای اینکه کار را یاد بگیرد زیر میزی دریافت نمی‌کند اما اگر کاربلد بود علمش را راحت در اختیار دیگران قرار نمی داد.

دکتر رضایی افزود: متاسفانه یک چرخه مافیایی در این زمینه به وجود آمده است که اگر فرد سالمی هم در آن چرخه قرار بگیرد نابود شده و متهم به بی سوادی می‌شود و این تصور برای دیگران به وجود می‌آید که اگر این پزشک ماهر بود خدمات خودش را ارزان به تعرفه دولتی نمی فروخت.

وی بیان کرد: برخی از پزشکان با همین تعرفه‌های پایین خدمات خود را ارائه می‌کنند و عاشقانه به کار خود ادامه می‌دهند اما متاسفانه این توهم برای برخی از مردم به وجود می‌آید که این ارزانی بی‌دلیل نیست و پزشکانی که با مبلغ کمی کار می‌کنند سواد کافی ندارند.

وی در پایان اظهار داشت: در مواجهه با خطا و بی‌قانونی همواره برخورد سلبی کارساز نیست و در مواردی باید زیرساختها را درست پایه ریزی کرد تا زمینه خلاف ار بین برود که بحث دریافت زیرمیزی برخی پزشکان نیز این مسئله را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha