سلامت نیوز: نتایج مطالعات پژوهشگران بیوشیمی بالینی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه با استفاده از نمونه خون مادر باردار می توان به تعیین غیر تهاجمی جنسیت جنین اقدام كرد و بدین ترتیب از سقط جنین‌های ماده جلوگیری كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ، نرمین مكاریزاده  كارشناس ارشد بیوشیمی بالینی از دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس در مورد این روش تشخیصی گفت : یك كاربرد احتمالی این روش ، تعیین جنسیت جنین برای زوج‌های در معرض ریسك بیماری‌های وابسته به X مانند بیماری هموفیلی است. تشخیص معمول جنسیت جنین در سه ماهه‌ اول بارداری هم اكنون بر پایه‌ شیوه‌های تهاجمی است كه ممكن است دارای ریسك یك تا دو درصد سقط جنین باشند.

وی در مورد هدف این طرح پژوهشی خاطرنشان كرد: هدف از این مطالعه بررسی حساسیت و ویژگی تعیین جنسیت جنین به وسیله آنالیز Real-time PCR با استفاده از سایبرگرین، در سه ماهه اول بارداری است .

مكاریزاده گفت : DNA آزاد جنینی معمولا به صورت قطعاتی با طول كمتر از bp500 در جریان خون مادر گردش می‌كند. قطعه قطعه بودن DNA آزاد جنینی و غلظت بسیار كم آن (6-3درصد ) در زمینه‌ زیادی از DNA آزاد مادر (97-94 درصد ) از اصلی‌ترین مشكلات آشكار كردن DNA جنینی در گردش خون مادراست . برای از بین بردن این موانع و تشخیص حساس و ویژه‌ جنسیت جنین در این پژوهش، یك روش جدید Real-Time PCR به صورت داپلكس برای ژن تعیین كننده‌ جنسیت روی كروموزوم Y توسعه داده شد.

مجری این طرح پژوهشی خاطرنشان كرد : این مطالعه نشان داد كه از طریق این روش ویژه Real-time PCR بدون استفاده از پروب، تعیین غیر تهاجمی جنسیت جنین در نمونه‌های تازه سرم و پلاسمای مادران باردار، به ویژه سرم امكان پذیر است و می توان از شیوه‌های تهاجمی تشخیص قبل تولد و ریسك سقط جنین برای جنین‌های ماده جلوگیری كرد، منتهی در یك شرایط كنترل شده و استریل باید این كار انجام شود.

این پژوهش با راهنمایی دكتر سید علیرضا مصباح نمین  و با مشاوره دكتر ابوالفضل مهدی زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha