رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد، گفت: داروهای حاوی کورتون می‌تواند عوارض موضعی یا عمومی برای بدن همه اقشار خصوصاً کودکان داشته باشد.

سلامت نیوز: رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد، گفت: داروهای حاوی کورتون می‌تواند عوارض موضعی یا عمومی برای بدن همه اقشار خصوصاً کودکان داشته باشد.

محمدحسین بهزاد مقدم در گفت‌وگو با فارس در خصوص عوارض مصرف داروهای حاوی کورتون با نام علمی کورتیکواستروئید در کودکان  اظهار داشت: گر چه کورتیکواستروئیدها فواید زیادی در درمان بیماری‌ها دارند اما به لحاظ عوارض فراوان، بیماران نباید به صورت خودسرانه آن را مصرف کنند.

وی افزود: هر چند تجویز کورتون بر اساس صلاحدید پزشک معالج برای بیماری‌های مختلف و با مقادیر و مدت مصرف متفاوت صورت می‌گیرد اما عوارضی نیز دربر دارد که به نوع کورتیکواستروئیدهای مصرفی و مدت مصرف دارو بستگی دارد.

این متخصص بیماری‌های کودکان، مصرف داروهای حاوی کورتون‌ را به صورت استنشاقی، تزریقی، موضعی، داخل عضلانی یا داخل مفاصل و قطره‌های چشم، گوش و بینی ذکر کرد و گفت: این داروها می‌تواند عوارض موضعی یا عمومی برای بدن همه اقشار خصوصاً کودکان داشته باشد؛ برای مثال استفاده طولانی‌مدت از کورتون برای درمان آسم، می‌تواند باعث برفک دهان شود که شستشوی دهان با آب بعد از مصرف این داروها می‌تواند در پیشگیری از برفک دهان کمک کند.

وی مصرف طولانی‌مدت کورتیکواستروئیدهای تزریقی در عضله یا مفاصل را دارای عوارض دانست و اظهار داشت: کورتیکواستروئید تزریقی داخل وریدی می‌تواند عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، تهوع، استفراغ، بی‌خوابی، طعم فلز در دهان و مشکلات گوارشی ایجاد کند.

بهزاد مقدم خاطرنشان کرد: مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدهای تزریقی یا خوراکی به مدت کمتر از 3 ماه می‌تواند سبب افزایش اشتها و وزن، بی‌خوابی، احتباس مایعات در بدن، تغییرات خُلق، تحریک‌پذیری و اضطراب شود، چنانچه مصرف طولانی‌مدت و بیشتر از 3 ماه باشد، می‌تواند باعث استئوپروز یا پوکی استخوان، افزایش فشار خون، دیابت، آب مروارید، آب سیاه چشم، نازک شدن پوست، اختلالات انعقادی و کبودی پوست و ضعف عضلانی شود.

وی توصیه کرد که استفاده از کورتیکواستروئیدها حتماً تحت‌نظر پزشک، به اندازه و در زمان مشخص صورت گیرد و از مصرف این داروی ارزشمند به صورت خودسرانه خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha