سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص قلب کودکان گفت: نارسایی قلبی مادرزادی، شخص را مستعد ابتلا یه عفونت‌های مکرر ریوی و مشکلات تنفسی می‌کند.

حسن زمانی، در گفت‌وگو با فارس مجرای شریانی را دارای نقش مهمی در جریان خون جنین در دوران بارداری دانست و گفت: این مجرا باعث ارتباط بین شریانی سرخرگ آئورت و سرخرگ ریوی می‌شود و در زندگی جنینی، خون جفتی حاوی اکسیژن را از بستر ریوی جنین به سمت جریان سیستمیک هدایت می‌کند.

وی افزود: به طور طبیعی در ساعت‌های اولیه پس از تولد نوزاد، این رگ به طور فعال منقبض شده و بسته می‌شود و ارتباط بین دو سرخرگ اصلی قلب قطع خواهد شد و در صورت عدم بسته شدن این مجرا، نوزاد مبتلا به بیماری مجرای شریانی باز یا pda می‌شود.

زمانی، دلایل متعددی را مسبب باز ماندن مجرای شریانی پس از تولد دانست و تصریح کرد: شدت ایجاد بیماری مجرای شریانی باز پس از تولد بر اساس میزان بزرگی و جریان خون ارتباطی بین دو سرخرگ اصلی قلب بوده و تظاهراتی مانند نارسایی قلب در شیرخواران، خستگی در زمان فعالیت در کودکان بزرگتر، بزرگی قلب و افزایش فشار سرخرگ ریوی که شخص را مستعد عفونت‌های مکرر ریوی و مشکلات تنفسی می‌کند، در این بیماران مشاهده می‌شود.

وی تشخیص بیماری مجرای شریانی باز را با اکوکاردیوگرافی و معاینات دقیق دانست و ادامه داد: درمان این بیماری به دو روش جراحی و مداخله‌ای حین آنژیوگرافی امکانپذیر است؛ امروزه در بسیاری از موارد، درمان این بیماری از طریق روش دوم انجام می‌شود و از وسایلی به نام کویل coil که شبیه به فنر است و نیز امپلاتزر amplatzer که وسیله خاص و چتر مانند بوده و با تکنولوژی بسیار بالایی ساخته شده است، استفاده می‌شود که این وسایل حین آنژیوگرافی در داخل مجرا قرار داده شده و باعث بسته شدن آن خواهند شد.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان خاطرنشان کرد: 48 ساعت پس از انجام روش مداخله‌ای حین آنژیوگرافی بیمار بدون انجام عمل جراحی مرخص می‌شود که این روش در چند سال اخیر در کشور ما توسط پزشکان فوق متخصص قلب کودکان در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha