دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 34221
سلامت نیوز: قصه روبان صورتی، قصه مبارزه و درد است. مبارزه ای برای حیات و رهایی از درد از یك بیماری .شاید امروز كسی به یاد نیاورد كه وجود این روبان ابتكار «شارلوت هیلی» است ،چراكه این روبان اكنون ماموریت مهمتری دارد: آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پژوهشكده سرطان سینه جهاد دانشگاهی،از این روست كه روبان بزرگ صورتی رنگی كه نماد جهانی این بیماری است، به نشانه آگاهی‌بخشی و ارج نهادن به اقدامات جهانی در این زمینه، از ابتدای ماه اكتبر در سراسر جهان به اهتزاز در می آید و همه با تمامی توان خود برای آگاهی رسانی در مورد این بیماری به بانوان تلاش می كنند.

به گفته تمام متخصصان جراحی سینه آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد، از این رو پژوهشكده سرطان سینه جهاد دانشگاهی توصیه های مهمی را به بانوان دارد:

متخصصان پژوهشكده سرطان سینه جهاد دانشگاهی با تاكید بر مراقبت بانوان از خود و اتخاذ شیوه صحیح زندگی اعلام كرد: سرطان سینه شایع ترین و دومین عامل مرگ و میر در میان زنان است و طبق آمار شایع ترین علت مرگ زنان ایرانی در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی است.

احساس توده در سینه ، ترشح همراه با خونریزی از نوك سینه و درد سینه از مهمترین علائم سرطان سینه است؛ البته تغییر در اندازه یا شكل سینه ، به داخل كشیده شدن یا برگشتن نوك سینه ها با قرمزی و جوش در اطراف نوك سینه ، كشیدن شدن پوست سینه ، زخم و تورم و ایجاد وریدهای واضح روی سینه و تورم بازو از علائمی است كه ممكن است در سرطان سینه ظاهر شود كه با مراجعه به موقع به پزشك و تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.

از مهمترین ریسك فاكتورهای ابتلا به سرطان سینه می توان به سابقه سرطان سینه در سمت مقابل بدن، سابقه خانوادگی سرطان سینه در بستگان درجه اول، نداشتن زایمان (نولی پاریته)، یائسگی بعد از 55 سالگی، محیط جغرافیایی(غرب)، اثرات هورمونی، وجود سرطان های دیگر در فرد، رژیم غذایی با چربی بالا، چاقی، مصرف الكل، بیماری های خوش خیم سینه ، ویروس ها، تابش اشعه یونیزان، نوع بافت پستانی، اضطراب و استرس، مصرف داروهای استروژنی، شروع قاعدگی زودهنگام، اولین حاملگی در سنین بالاتر از 25 سال اشاره كرد كه بانوان با اتخاذ شیوه صحیح زندگی و تغییر مثبت فاكتورهای مذكور می توانند در پیشگیری از سرطان پستان گام بردارند.

از مهمترین اقدامات خود فرد در موفقیت در درمان این بیماری می توان به غربالگری به معنی كشف و درمان به موقع این بیماری اشاره كرد كه خطر انتشار بیماری و مرگ را كاهش می دهد.

همچنین ماموگرافی سالانه در زنان بالای 35 سال، خودآزمایی ماهیانه پستان بعد از سن 20 سالگی و معاینه بالینی سینه توسط پزشك در زنان 20 تا 40 سال به صورت هر 3 سال و در زنان بیش از 40 سال بصورت سالانه، نیز در این امر بسیار مثمرثمر است.

بعد از تشخیص سرطان سینه توسط پزشك، پذیرفتن بیماری، ادامه سیر درمان توسط بیمار و همراهی خانواده بویژه همسر با بیمار بیشترین كمك را به بیمار جهت بهبودی خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha