سلامت نیوز: کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: تنگی عروق و دشوار شدن خون‌رسانی به قلب جزء شایع‌ترین بیماری‌های قلبی-عروقی در سالمندان است.

ابوالقاسم رضوانی، کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس در خصوص بیماری‌های قلبی در سالمندان گفت: در حقیقت مبتلا شدن سالمندان به بیماری‌های قلبی به واسطه عدم آمادگی قلب و عروق سالمندان است؛ وقتی سن افزایش پیدا می‌کند، توانایی‌های انسان نیز تحلیل می‌رود و این کاهش در همه ارگان‌های بدن از جمله قلب که مهمترین عضو بدن است، ظاهر می‌شود.

وی اظهار داشت: قلب به دلیل اینکه به صورت شبانه روز 100 هزار تپش دارد و مداوم در حال کار است، جزء اعضایی است که زودتر فرسوده می‌شود.

کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در خصوص شایع‌ترین بیماری قلب در بین سالمندان عنوان کرد: تنگی عروق و دشوار شدن خون‌رسانی به قلب جزء شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در سالمندان است؛ در نتیجه سالمندان عموماً دچار نارسایی قلب بر اثر کاهش خون‌رسانی به قلب می‌شوند.

وی با توصیه به افراد سالمند برای انجام فعالیت بدنی، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است وقتی بدن در طول هفته بر اثر ورزش یک هزار و 500 کیلو کالری انرژی می‌سوزاند، اثرات پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی در بدن ظاهر می‌شود همچنین اگر این میزان به 2 هزار کالری برسد حتی حالت برگشت از بیماری‌های قلبی و عروقی و گشاد شدن عروق و رسوب‌زدایی در رگ‌های قلب پیش می‌آید.

رضوانی، تحرک بدنی منظم و روزانه، به میزان 10 دقیقه را برای سالمندان لازم دانست و گفت: برخلاف این باور که صبح‌ها را برای تحرک بدنی و ورزش توصیه می‌کنند، بهتر است فعالیت‌های ورزشی در ساعات عصر انجام پذیرد چرا که آمارها نشان می‌دهد بیشترین سکته‌های قلبی در ساعات اولیه صبح پیش می‌آید؛ دلیل آن هم این است که صبح‌ها عروق آمادگی انبساط ندارند و این موضوع باعث بروز سکته می‌شود.

وی تأکید کرد: دلیل اینکه مدام می‌گوییم افراد 10 دقیقه متوالی به ورزش بپردازند، این است که مکانیزم‌های قلبی و عروقی در 10 دقیقه آماده انبساط و انقباض سلول‌های ماهیچه‌ای می‌شود؛ افراد مسنی که 10 دقیقه متوالی نمی‌توانند تحرک داشته باشند، باید زیر نظر پزشک متخصص به تحرک و ورزش بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha