سلامت نیوز: با حضور رئیس جمهوری از 5 دستاورد جدید و استراتژیک دانشمندان کشور در حوزه نانوفناوری رونمایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اولین فرآورده نانو دارویی تزریقی ضد سرطان در خاورمیانه، دستگاه تصویربرداری اسپکت با رزولوشن بالا برای تصویربرداری از حیوانات آزمایشگاهی، دستگاه تعیین سطح مخصوص و تعیین مشخصات مواد نانوساختار با استفاده از برنامه‌ریزی دمایی، دستگاه الکترو فورز مویین برای شناسایی و تشخیص مواد و ترکیبات نانومتری و دستگاه زدایش عمیق یونی، 5 دستاورد جدید و مهم دانشمندان و محققان حوزه نانو تکنولوژی کشورمان هستند که امروز به صورت رسمی و با حضور محمود احمدی‌نژاد رونمایی شد.
 
فرآورده نانو دارویی تزریقی ضد سرطان که برای اولین بار در خاورمیانه در کشورمان تولید شده است یک ترکیب ضد سرطان بوده که برای درمان سرطان تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما، کاپوسی سارکومای و بیماری ایدز مورد استفاده بوده و درمان انواع سرطانهای دیگر با این دارو در مراحل تحقیقاتی قرار دارد.  
 
این نانو دارو نسبت به نمونه‌های تولید شده اولیه خارجی، عوارض جانبی کمتری داشته و در حال حاضر با نام تجاری سینادوکسوزوم در ایران تولید و با قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه خارجی عرضه می‌شود که می‌تواند باعث افزایش مصرف آن از سوی بیماران کشور شده و آثار نجات بخش این دارو را توسعه دهد.

این دستاورد، با حمایت معاونت علمی و فناوری به تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند.

دستگاه تصویر برداری اسپکت برای تصویربرداری از مراحل درمان و تزریق رادیودارو به بدن حیوانات زنده، برای درمان و تولید داروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تحقیقات بنیادی در زمینه تولید رادیو داروهای مختلف، محصولی استراتژیک به حساب می‌آید.

فروش این دستگاه در دنیا تابع روابط سیاسی و تحریم ها بوده و هر دستگاه آن بیش از 600 میلیون تومان قیمت دارد که خرید آن با همین قیمت نیز به سختی مقدور است.

دستگاه تولید شده در کشور در یک دوره 18 ماهه به صورت کاملاً بومی و با یک سوم قیمت خارجی تولید شده که بر مبنای آن ساخت دستگاه اسپکت انسانی نیز مقدور است.
 
دستگاه تعیین سطح مخصوص و تعیین مشخصات مواد نانو نیز از جمله دستگاه‌های مورد استفاده در زمینه تحقیق و تولید مواد پیشرفته هستند که با دقت بسیار بالا، سطح مخصوص مواد نانو ساختار را اندازه‌گیری کند.
 
این دستگاه که تولید آن در انحصار کشورهایی چون آمریکا، آلمان و ژاپن است با قیمتی بالای صد هزار دلار در دنیا عرضه می شود که نمونه داخلی آن با هزینه 60 درصد دستگاه خارجی تولید و عرضه شده است.

دستگاه الکتروفورزمویین که برای شناسایی و تشخیص مواد و ترکیبات نانومتریک مورد استفاده قرار می گیرد صرفاً در کشورهای آلمان، آمریکا، روسیه ، چین و ژاپن با قیمت 100 هزار دلار تهیه می شد که نمونه بومی سازی شده آن کمتر از یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد.

دستگاه زدایش عمیق یونی که در برای ایجاد ساختار و طرح بر روی فلزات و سرامیک با ابعاد میکرو متری و نانو متری مورد استفاده قرار می گیرد صرفاً در کشور آلمان با قیمت بیش از صد هزار دلار تولید می شود که نمونه بومی آن را با قیمت کمتر از یک هشتم قیمت نمونه آلمانی تهیه شده و در مقایسه با آن سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha