سلامت نیوز : بیش از 400 هزار معتاد در تهران از انواع موادمخدر مصرف می‌كنند؛ موادمخدری كه به فاصله چند دقیقه به آن می‌رسند. الگوی مصرف هم تغییر كرده و معتادان به راحتی به موادمخدر صنعتی دسترسی دارند و این مواد بی‌بو را به مخدر سنتی ترجیح می‌دهند. گزارش نگران‌كننده ستاد مبارزه با موادمخدر به شورای شهر تهران و مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته از سطح شهر باعث شده تا برخی از اعضای شورای شهر به فكر جنبشی اجتماعی برای مقابله با اعتیاد بیفتند؛

جنبشی كه شورای شهر، سازمان‌های مردم نهاد، شورایاری‌ها، شهرداری، بهزیستی، آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها در آن مشاركت دارند. پیشنهاد شروع یك جنبش اجتماعی برای مقابله با اعتیاد از سوی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر در حالی مطرح شد كه خود می‌دانند مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سرخوردگی جوانان از علت‌های گرایش به موادمخدر است اما آنها می‌گویند با وجود همه این مشكلات، باید در حد توان‌مان تلاش كنیم تا با این معضل برخورد شود.

معصومه ابتكار، رییس كمیته محیط‌زیست شورای شهر درباره این طرح می‌گوید: پیشنهاد دادیم كه یك جنبش اجتماعی رای مقابله با اعتیاد از طرف شورا شروع شود كه مورد استقبال ستاد مبارزه با موادمخدر هم قرار گرفت و قرار شد سازوكارهایش را در كمیسیون اجتماعی شورا انجام دهند.

 قرار است در این طرح كه به زودی پس از بررسی در كمیسیون تخصصی شورای شهر به صحن شورا می‌رود از ظرفیت شورایاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای آغاز این حركت اجتماعی استفاده شود. معصومه ابتكار می‌گوید: گزارش‌هایی در مورد تغییر الگوی مصرف داشته‌ایم و روی این مساله تاكید داریم كه با وجود مشكلات اقتصادی كه به بیكاری منتهی می‌شود و می‌تواند ریشه اعتیاد باشد و همچنین مسایل اجتماعی كه به سرخوردگی جوانان منجر می‌شود و متاسفانه برخی از جوان‌ها آنقدر ناامید می‌شوند كه به اعتیاد متوسل می‌شوند، باز هم ما باید تلاش‌مان را برای مقابله با اعتیاد بكنیم.

او تاكید می‌كند: به نظرم مهم‌ترین مولفه آگاهی است و اینكه خود جوان‌ها تمام این شرایط را درك كنند و بدانند كه راه برون‌رفت از وضعیت موجود اعتیاد نیست و اعتیاد مشكلات را بیشتر و پیچیده‌تر می‌كند. از سوی دیگر باید جوان‌ها را به لحاظ فكری و اعتقادی و ابزاری كه می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم كه برای خودشان اشتغالی ایجاد كنند توانمند كنیم. ما در حد توان شورای شهر در این زمینه پیشقدم شدیم و امیدواریم كمیسیون اجتماعی شورای شهر هرچه سریع‌تر طرح را در كمیسیون بررسی و نهایی كند و برای بررسی به صحن شورا بیاورد چون موضوع بسیار مهمی است و مطمئنا اعضای دیگر شورا هم خیلی به این مساله بها می‌دهند.
منبع شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha