سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 34251
سلامت نیوز: دانشمندان جهش ژنی را شناسایی كرده اند كه عامل بروز سرطان خون مزمن است.

به گفته این پژوهشگران می توان با یك آزمایش خون ساده این سرطان را تشخیص داد و از نمونه برداری دردناك و تهاجمی مغز استخوان رهایی یافت.

به گزارش بایو اسكولارز، محققان موسسه ولكام تراست سنگر ژن SF3B1 را شناسایی كرده اند كه در سرطان خون رایج موسوم به میلودیسپلاسی به طور مكرر جهش می یابد.

میلو دیسپلاسی در بین افرادی بالای 60 سال رایج است و اغلب تنها نشانه آن آنمی یا كم خونی است و از این رو تشخیص آن دشوار است.

بیماران دارای ژن جهش یافته SF3B1 بطور مكرر دچار موارد غیر طبیعی خاصی در گلبول های قرمز خون مغز استخوان موسوم به سیدروبلاست حلقوی می شوند.

این یافته ها قابلیت چشمگیری برای كاربردهای بالینی دارند چرا كه بیماری اغلب تشخیص داده نمی شود . پزشكان امیدوارند بتوانند به زودی برای مشاهده این جهش های ژن با استفاده از آزمایش خون بیماران را غربالگری كنند.

دكتر الی پاپامانویل مجری این تحقیقات معتقد است با شناسایی ژن SF3B1 و كار بر روی شناسایی فرایند زیستی دخیل در این بیماری خواهند توانست شیوه های درمانی و تشخیصی بهتری را برای درمان بیماران ارائه كنند.

وی افزود: تحلیل های ما نشان داد شانس زنده ماندن برای بیماران دارای ژن جهش یافته SF3B1 از آنهایی كه این ژن را ندارند بیشتر است

این امر نشان می دهد كه جهش ژن SF3B1 شكل خوش خیم سرطان خون میلو دیسپلاسی را ایجاد می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha