سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 34253

این محصول غربی كه این روزها و با حضور پررنگ تر غربی های دلسوخته درعراق و افغانستان و در منطقه خاورمیانه، رواج بسیاری در بازار ایران پیدا كرده، نام های تجاری مختلفی دارد، اما نام اصلی آن «پان» است.

سلامت نیوز :تا كلامی با تو سخن نگفته، ایرانی یا افغانی بودنش مشخص نمی شود، فارغ از ملیتش، كفش را خوب واكس می زند، خوب هم تعمیر می كند، دستمزدی كه مطالبه می كند هم منصفانه است، كنار بند كفش و قوطی های واكس و فرچه و برس، چند بسته خوش رنگ و جذاب كه نشان فارسی ندارد، نگاه را جذب می كند.
كفش های واكس خورده و براق را با لذت می پوشم و درحالی كه واكسی به دنبال باقیمانده پول می گردد، یكی از بسته های خوش رنگ را به خیال آنكه بوگیر كفش است برمی دارم و می گویم، این چنده، به جای باقی پول؟ مرد نگاهی به بسته و به من می اندازد و به سرعت بسته را از دستم می گیرد و پانصد تومانی را به من برمی گرداند و می گوید: این به درد شما نمی خورد!
سال های نه چندان دور، دركنار دست هر افغانی كه به شغلی مشغول بود، یا درجیب اكثر مردان آفتاب سوخته ای كه هر كدام یك گاری را به همراه یكی دو پسر بچه ملبس به لباس بلوچی درخیابان تیموری شیراز هل می داد، بسته هایی را می شد، پیدا كرد كه به آن ناس می گفتند، ماده ای مخدر اما سبك كه اغلب مردان شرقی! چه پاكستانی، چه افغان و حتی بلوچ، آن را به جای سیگار استفاده می كردند.اما امروز بسته ها، شكیل تر با برچسب و باركد، درهر سوپرماركت و فروشگاه مواد غذایی یا حتی دكه های فروش مطبوعات، همان دكه هایی كه دركنار بیسكویت، آدامس، سیگار و تنقلات، گاهی چند روزنامه و مجله و...آنچه كه مطبوعات گفته می شوند هم می فروشند، دیده می شود و طرفدارانی هم دارد، طرفدارانی كه بچه شهرستانی ها، اكثریت شان را تشكیل می دهند.
این محصول غربی كه این روزها و با حضور پررنگ تر غربی های دلسوخته درعراق و افغانستان و در منطقه خاورمیانه، رواج بسیاری در بازار ایران پیدا كرده، نام های تجاری مختلفی دارد، اما نام اصلی آن «پان» است.
مسئول شورای عالی پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی نیز حالا بر حضور این میهمان ناخوانده و استقبال شایان توجه ایرانی ها از آن، صحه گذاشته و به نوعی این حضور ملموس را تایید می كند، جایی كه خبر از تلاش برای اجرای طرح ممنوعیت ورود این قبیل محصولات غربی زاده شرقی پذیر در استان پهناور فارس كه سال های سال است پنجه درپنجه غول مواد مخدر و مافیای قدرتمند آن دارد، سخن به میان می آورد.
دكتر رامین افشاری می گوید: طرحی تحت عنوان «پایان پان» مورد تایید و تاكید تمام كارشناسان و فعالان پیشگیری و مبارزه با اعتیاد سازمان ها و نهادهای مختلف در استان فارس قرارگرفته است.
افشاری درتوضیح پیرامون پان می گوید: این ماده هم مانند سیگار و حشیش است، دارویی مخدر كه استعمالی آسان دارد و به عنوان دروازه آشنایی افراد خصوصا جوانان با سایر مواد مخدر و دنیای اعتیاد، شناخته می شود. مسئول شورای عالی پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه طرح پایان پان از ابتدای آبان ماه رسما در فارس كلید می خورد؛ افزود: سهولت دسترسی، ارزان بودن و مقبولیت اجتماعی بالا نسبت به سایر مواد اعتیادآور، زمینه استقبال بیشتر از این ماده را فراهم كرده و بی تردید درمستعد سازی افراد برای استعمال و استفاده از سایر مخدرها، بسیار تاثیرگذار است.
این مقام مسئول تصریح كند: متاسفانه این ماده در بسته های زیبا و شكیل و با طعم های مختلف، معمولا به عنوان خوشبوكننده دهان، به فروش رسیده و استفاده می شود و نام های تجاری BTBeat، غنیش و ... داشته، در سوپرماركت ها، دكه ها و سیگار فروشی های سیار عرضه می شود.
افشاری می گوید: براساس آخرین برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، كارشناسان پیشگیری سازمان ها و نهادهای مختلف طی 3 دوره آموزش مقدماتی، میانه و پیشرفته با هدف پیشگیری از اعتیاد دركشور، آموزش می بینند.افشاری اضافه می كند: دركارگاه برگزار شده درشیراز، نمایندگان تمامی سازمان های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس و 75 نفر از آموزش دیدگان دوره های پیشگیری از اعتیاد، به عنوان كارشناس پیشگیری از اعتیاد به منظور ارائه آموزش به گروه های مختلف درمراكز محل فعالیت خود، با هدف كنترل ماده اعتیادآور پان، آموزش دیدند.
وی با اشاره به اینكه این ماده مشابه ماده «ناس» است كه از تركیب تنباكو و آهك به دست می آید، می گوید: پیشنهادهای شركت كنندگان درخصوص اجرای طرح «پایان پان» به صورت شفاهی و كتبی دریافت شد تا با جمع بندی نهایی، برنامه عملیاتی اجرای این طرح تهیه شود.
این مقام مسئول خاطرنشان می كند: تا ابتدای آبان ماه، آموزش و اطلاع رسانی مناسب در مورد ماده «پان» ارایه می شود و با شروع آبان، ورود «پان» به استان فارس ممنوع اعلام و با توزیع كنندگان و فروشندگان آن برخورد قانونی می شود.
منبع:روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha