سلامت نیوز: مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد: امروزه خطری که روند درمان اعتیاد را در کشور تهدید می‌کند و در آینده می‌تواند چالشی سخت برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت کشور باشد، ساده‌انگاری درمان در حوزه اعتیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدباقر صابری‌زفرقندی صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی درمان و بازتوانی (بهبود گروه درمانی مصرف مواد مخدر) که در مرکز مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: معتاد می‌بایست به‌عنوان فردی که دچار اختلال پیچیده زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است، در نظر گرفته شود و نگاه جامع و به تبع آن مداخله جامع می‌تواند امید به بهبودی در فرد معتاد را افزایش دهد.

وی افزود: به هر میزان مداخله ما در روند درمان اعتیاد بدون توجه به همه ابعاد بیماری و براساس سلیقه‌ها و بدون توجه به منابع علمی صورت پذیرد، انتظار پیچیده‌تر شدن اعتیاد و کهنه شدن این بیماری وجود دارد.
 
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد ادامه داد: اعتقاد بر این است که درمان اعتیاد برخلاف آنچه تصور می‌شود و به‌صورت عوامانه در جامعه تبلیغ می‌شود، از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود برخوردار است به همین دلیل درمانگر اعتیاد نیز باید مجهز به دانش روز در جنبه‌های مختلف باشد.

صابری تاکید کرد: درمانگر اعتیاد علاوه بر آشنایی نسبت به فیزیولوژی بدن بیمار باید بر اختلالات روانپزشکی مسلط و به مداخلات روانشناسی آشنا باشد و در عین حال از تاثیر عوامل اجتماعی بر روند اعتیاد بی‌اطلاع نباشد.

وی افزود: امروزه خطری که روند درمان اعتیاد را در کشور تهدید می‌کند و در آینده می‌تواند چالشی سخت برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت کشور باشد، ساده‌سازی و ساده‌انگاری درمان در حوزه اعتیاد است.
 
این مقام مسوول در ستاد اظهار داشت: در شعارها و ادعاها اینگونه بیان می‌شود که با یک بسیج عمومی و با مدل‌هایی با مبنای علمی ضعیف و مبتنی بر تجربه‌های ناقص مشکل اعتیاد به سرعت حل می‌شود، لیکن تجربه تاریخی در همه کشورها خلاف این امر را به اثبات رسانده و اگر چنین ادعاهایی درست بود امروزه معضلی به نام اعتیاد و چالشی به اسم درمان اعتیاد نداشتیم.

صابری بیان داشت: بنای ما در حوزه کلان سیاست‌گذاری درمان در حوزه اعتیاد، نگاه جامع و مداخله همه‌جانبه برای درمان اعتیاد است.

وی افزود: حوزه درمان اعتیاد نیازمند حضور متخصصین امر و آشنا به امور روانی، جامعه‌شناسی، فیزیولوژی و امور معنوی می‌باشد.

صابری گفت: در آینده تلاش خواهد شد تا در برنامه مشترک با دفتر UNODC و در تعامل نزدیک با پژوهشگران و مراکز علمی و تحقیقاتی با نقد اقدامات گذشته و شناخت چالش‌ها و آسیب‌های حوزه درمان، بهترین،‌ موثرترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامات درمانی را برای ماندگاری قابل قبول معتادان در درمان داشته باشیم.

تبادل تجربیات کمک موثری در جهت ارتقاء روش گروه درمانی اعتیاد است

همچنین در این جلسه آنتونینو دلئو نماینده دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل در تهران گفت: هر کدام از افراد جامعه از کودکی در گروه‌های مختلفی رشد و نمو پیدا کرده و تجربیات متفاوتی را از این گروه‌ها کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به گروه ‌درمانی اعتیاد افزود: مصرف موادمخدر به‌ویژه مواد افیونی سال‌ها است که در ایران وجود دارد و در عین حال درمان‌های مختلفی هم در کشور در خصوص اعتیاد وجود دارد.

دلئو با بیان اینکه کار گروهی به لحاظ حرفه‌ای کاری ارزشمند است، ادامه داد: گروه درمانی یکی از روش‌های درمان اعتیاد است که مورد توجه مسوولان قرار دارد و تبادل تجربیات در اینگونه جلسات کمک موثری را در جهت ارتقاء و پیشرفت روش گروه درمانی اعتیاد در کشور خواهد داشت و همچنین دفتر UNODC امیدوار است که بتواند در پیشرفت و بهبود این روش درمانی کمک موثری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha