سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
سلامت نیوز :رییس اتحادیه باغداران كشور اظهار كرد: به دلیل واردات بی‌رویه میوه و جایگزینی میوه‌های خارج از فصل، میوه‌های فصلی كشور كه همیشه مورد استقبال بالا بودند با كاهش مصرف در بازار داخلی مواجه شده‌اند؛ به طوریكه خربزه ایرانی كه جزو مرغوب‌ترین خربزه جهانی است با برچسب خربزه فرانسوی وارد بازار می‌شود تا شاید بازار بهتر و قیمت بالاتری داشته باشد.

وی ابراز عقیده كرد: این مشكل وقتی حادتر می‌شود كه هزینه‌های تولید نیز بدون سیاست‌های حمایتی یكباره افزایش می‌یابد و قدرت رقابت صادراتی را نه تنها از محصول می‌گیرد بلكه قیمت خرید آن از سوی دلالان حتی هزینه تمام شده باغداران را تامین نمی‌كند و این گونه است كه محصول در سردخانه‌ها رها می‌شود یا اصلا از درخت چیده نمی‌شود.

عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: درحالیكه خربزه و هندوانه دو محصول كیفی كشورمان هستند و هر ساله به میزان قابل توجهی صادر می‌شدند امسال به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و نداشتن رقابت صادراتی نه تنها صادرات آن كاهش یافته است بلكه در داخل هم بازار مناسبی ندارد.

به گفته بیابانی در این زمینه هیچگونه كنترل و نظارتی وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ با واردات بی‌رویه استفاده از محصولات داخلی و ذائقه مردم تغییر كرده است.

به اعتقاد نایب رییس خانه كشاورز اشاعه مصرف محصولات خارجی، سیاست‌های ضد تولید است؛ به‌طور مثال انگور دانه درشت و گوشتی قرمز كه مشابه انگور شیلی است در استان اصفهان تولید و كیلویی هزار و 500 تومان در بازار تهران عرضه می‌شود اما انگور شیلی كیلویی بیش از 10 هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند.

در این میان جای سوال است درهای واردات به روی میوه‌های خارجی كه گشوده است هیچ؛ میوه‌های ایرانی چرا باید با نام خارجی و با برچسب خارجی بازار داشته باشند و مصرف شوند؟ چرا باید هزینه‌های بالا، رقابتی بودن صادرات محصولاتی همچون خریزه را از ما بگیرد و سیاست حمایتی از تولید و صادرات هم وجود نداشته باشد علیرغم اینكه یكی از مزیت‌های كشورمان تولید صیفی‌جات است.

لازم به یادآوری است كه طی سه ماهه نخست سال گذشته بیش از دو هزار تن پوست خربزه تازه، یخ‌زده و خشك‌كرده به ارزش 508 هزار و 427 دلار به كشورهای آلمان، امارات متحده عربی و تركیه صادر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha