سلامت نیوز: سوء هاضمه در جامعه از شیوع بالایی برخوردار است به طوری که 15 تا 25 درصد افراد جامعه به نحوی آن را تجربه می کنند و یک تا دو درصد علت سوء هاضمه، سرطان سیستم گوارش فوقانی است.

به گزارش سلامت نیوز، متخصص داخلی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج سوء هاضمه را به صورت احساس پری سردل در قسمت فوقانی شکم، نفخ، و سیری زود رس تعریف کرد و عوامل به وجود آمدن این بیماری را معده عصبی (60 درصد)، زخم اثنی عشر یا معده (15 درصد )، برگشت اسید معده (15 درصد ) و سرطان معده ومری (1 تا 2 درصد ) دانست.

دکتر ناصر اسماعیلی افزود: با توجه به احتمال وجود سرطان، در صورت وجود بعضی از علائم همراه همچون کاهش وزن، بلع غذای دردناک (بلع غذا همراه بادرد )، کم خونی فقر آهن، احساس گیر کردن غذا در گلو و سابقه فامیلی سرطان گوارش توصیه می شود هر چه سریعتر به متخصص مربوطه مراجعه تا تحت معاینه اندوسکوپی گوارش فوقانی انجام گیرد.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی به بیمارانی که دچار سوء هاضمه هستند تاکید کرد: تعداد وعده های غذایی خود با حجم کم افزایش داده و از غذاهای تند مثل فلفل وادویه، نوشابه های گازدار و حبوبات که ممکن است باعث بدترشدن علائم بیماری شده پرهیز کنند و همچنین همراه غذا آب ننوشند و آب را به فاصله یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha