سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص جراحی قلب گفت: تکنیک‌های عمل جراحی قلب در ایران قدیمی و نیازمند به‌روزرسانی است.

سیدمحمود میرحسینی در گفت‌وگو با فارس در خصوص عمل‌های جراحی قلب در ایران اظهار داشت: تکنیک‌های عمل جراحی قلب در ایران قدیمی و نیازمند به‌روزرسانی است و از عوارض تکنیک قدیمی عمل‌های جراحی قلب در ایران می‌توان به برگشت مشکلات حاد قلبی پس از 18 تا 36 ماه در بیماران قلبی اشاره کرد که همین امر سبب بسته شدن مجدد شریان می‌شود.

وی افزود: در تکنیک‌های جدید رایج در دنیا زمان بازگشت مشکلات حاد قلبی حدود 8 تا 10 سال است که می‌توان برای رفع این مشکل از تکنولوژی لیزر مدد جست چرا که موفقیت عمل جراحی با لیزر بسیار بالاست؛ از 68 نفری که بنده در ایران، با این شیوه جراحی کرده‌ام، تنها در یک مورد پاسخ مناسب نگرفتیم و در مابقی موارد این تکنیک جراحی با موفقیت همراه بوده است.

این فوق تخصص جراحی قلب در خصوص بیمارانی که این شیوه جراحی برای آنها مفیدتر است، تصریح کرد: بیماران قلبی که عروق کوچک دارند یا عروق آنها از بین رفته و دارای قلب ضعیف هستند، بیماران دیابتی که درد را حس نمی‌کنند و مشکلاتشان به صورت تنگی نفس ظاهر می‌شود، بیمارانی که پس از عمل جراحی قلب باز "بای پس bypass " یا "فنر و بالون گذاری stent" هنوز دارای نارسایی قلبی هستند و دردی در کلاس 3 یا 4 را تحمل می‌کنند و بیمارانی قلبی که از زندگی روزمره خود بازمانده‌اند و پزشکان از درمان آنها نا امید شده‌اند، " end stage" می‌توانند از تکنیک لیزر استفاده کنند.

وی دلیل عدم ترویج تکنیک لیزر در ایران را نبود حمایت‌های کافی از این تکنیک دانست و در مورد بهبود وضع آموزش دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌های ایران نیز گفت: در دنیا اشخاصی به مقام پروفسوری یا هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌ر‌سند که در آزمایشگاه‌ها کار تحقیقاتی انجام داده باشند؛ متأسفانه در ایران صرفاً با ترجمه یک مقاله و تحقیق خارجی یا داشتن مدرک، فرد عضو هیئت علمی دانشگاه می‌شود و این عمل سبب عقب ماندگی ما از علم روز دنیا خواهد شد.

میرحسینی در خصوص رفع این معضل بیان داد: باید اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را از محققان دانشگاه‌های دیگر انتخاب کرد تا آنها بتوانند عقیده و تجربه تحقیقاتی خود را آزادانه و بدون ملاحظه بیان کنند؛ این امر باعث به‌روز رسانی دانشگاه از لحاظ علمی می‌شود البته برای این قاعده استثناء نیز وجود دارد، دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل خود می‌شوند باید تحقیقی فوق العاده‌ای انجام داده باشند که اساتید آن دانشگاه قادر به انجام آن نباشند یا اختراعی را در دنیا به ثبت رسانده باشند.

وی خاطرنشان کرد: جراحی قلب که امری بسیار جدی و مهم است را نباید پزشک جراح صرفاً با داشتن مدرک یا قرار گرفتن کنار دست یک جراح دیگر در بیمارستان انجام دهد بلکه باید حداقل یک تا دو سال را در آزمایشگاه حیوانات مشغول به کار باشد تا با تکنیک‌های جدید و به روز دنیا آشنا شود.

این فوق تخصص جراحی قلب عنوان کرد: مرکز قلب تهران را به این امید راه‌اندازی کردیم اما متأسفانه نه تنها مورد استفاده کامل قرار نگرفته است بلکه پزشکان جراح ما 2 هزار عمل جراحی را انجام می‌دهند بدون آنکه دوره لابراتور را گذرانده باشند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در ایران، جراحان پرونده و سابقه‌ای از بیمار خود تشکیل نمی‌دهند تا نتیجه کار خود را در دراز مدت بررسی و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند؛ هزینه و سرمایه کارهای تحقیقاتی در دراز مدت برگشت پذیر است البته در صورتی که به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پریسا س ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    salam. ba arze khacte nabashid . khastam bedunam aya madar bozorge man ke bimariye diabet dare va az amale jarahi besiar mitarse va pezeshkeshun tashkhise amale bazo dadan mitune az leyzer estefade kone? age mitune lotfan be man begin kodum bimarestan va pishe kodun doktor mitune in karo anjam bede? ba sepas az shoma...ya ali.