سلامت نیوز: به گفته محمدتقی روغنی‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان عمدتا برای تامین هزینه‌هایشان هر تبلیغی را پخش می‌کنند و کاری به کیفیت آن محصول ندارند.

محمدتقی روغنی‌ها، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگویی با مهر درباره تبلیغات کالاها و خدمات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان اینگونه گفت: یکی از دلایلی که تبلیغات کالا و خدمات به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان داده می‌شود، این است که قیمت‌های پایین‌تری نسبت به رسانه ملی ایران دارند.

وی ادامه داد: این شبکه‌ها، تبلیغات را با قیمت‌های پایین‌تر و مدت زمان طولانی‌تر پخش می‌کنند و از سوی دیگر برخی کالا هست که در رسانه‌های داخل کشور امکان تبلیغ ندارند و اینها انگیزه‌ای می‌شود که سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای بروند.

عضو هیئت علمی دانشکده‌ خبر با اشاره به اینکه غالب این شبکه‌های ماهواره‌ای و محصولاتی که تبلیغ می‌کنند، غیرقابل اعتماد هستند، توضیح داد: کالاهایی که تبلیغ می‌شود، غالبا غیراصولی، غیراستاندارد و بدون محتوا هستند که این مساله در کالاهای پزشکی بیشتر نمود دارد.

روغنی‌ها افزود: البته به دلیل غیراستاندارد بودن این محصولات، مشتری‌ها عمدتا پس از یکبار استفاده از این محصولات دیگر از آنها خرید نمی‌کنند و بی‌کیفیتی کالاها به نوعی نقش ضدتبلیغ را بازی می‌کند.

این کارشناس رسانه درباره تاثیرات منفی تبلیغات بر فرهنگ و سلامت جامعه و افرادش تشریح کرد:‌ این تبلیغات خطر جدی‌ای برای فرهنگ به حساب نمی‌آیند، ولی برای سلامت افراد مضر هستند و لازم است افرادی که به این آگهی‌ها توجه می‌کنند، منطقی‌تر برخورد کرده و دست‌کم پیش از خرید با کارشناسان مربوطه مشورت کنند.

وی در پاسخ به اینکه به گفته شما محصولات غیراستاندارد به نوعی ضدتبلیغ خود هستند، چطور است که پخش آگهی‌های آنها ادامه می‌یابد؟ گفت: اینکه محصولات بی‌اعتباری هستند، الزما به این معنا نیست که مشتری ندارند، بلکه ما در جهانی به سر می‌بریم که هر روز به مخاطبان رسانه‌ها افزوده می‌شود و این تبلیغات هم افراد جدید را هدف قرار می‌دهند.

روغنی‌ها اضافه کرد: به هر حال لازم است نهادی نظارتی بر رسانه‌ها و آگهی‌هایشان وجود داشته باشد. البته منظور از نظارت، بررسی استانداردهای بهداشتی و سلامت است تا آسیبی به مصرف‌کنندگان نرسید و صاحبان کالا به مردم دروغ نگویند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا با رویکرد وزارت ارشاد که اگر‌ شرکتی‌ در رسانه‌های خارجی اگهی بدهد، آگهی او در رسانه‌های داخلی را ممنوع می‌کند موافق هستید؟ بیان کرد: اینکه همه را محدود کنیم و یا آزادی مطلق بدهیم، هیچ‌کدام صد در صد درست نیست، بلکه باید تشویق‌هایی در نظر گرفت که شرکت‌ها به رسانه‌های داخلی متمایل شوند. برخوردهای کاملا قهرآمیز تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده که اگر بود این حجم آگهی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پخش نمی‌شد. در نتیجه معتقدم برخورد حذفی نتیجه‌ کارساز و مطلوبی ندارد.

وی افزود: اگر مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند و دانش رسانه‌ای‌شان بالا برود، دیگر متوجه می‌شوند به چه رسانه‌ای می‌شود اعتماد کرد و به چه رسانه‌ای نمی‌شود. آنگاه تکلیفشان با هرچه در یک رسانه غیرمعتبر منتشر می‌شود، مشخص خواهد بود. شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان عمدتا برای پول هر تبلیغی را پخش می‌کنند و کاری به کیفیت آن محصول ندارند.

روغنی‌ها با تاکید بر اینکه به عنوان یک مخاطب عام هرگز به این تبلیغات اعتماد نمی‌کند، تشریح کرد: من شرایط کار این رسانه‌های را می‌دانم که به شدت نیاز به جذب بودجه دارند؛ وگرنه رسانه‌های معتبر جهان یا اصلا آگهی پخش نمی‌کنند یا خیلی گزینشی و دقیق محصولاتی را تبلیغ می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده‌ خبر در پاسخ به اینکه پس چرا رسانه ملی حجم بالایی از تبلیغات را پخش می‌کند، عنوان کرد: رسانه ملی ما مشکل و محدودیت بودجه دارد و برای تامین هزینه‌هایش ناگزیر است این حجم بالای تبلیغات را تحویل مردم بدهد. از سوی دیگر از تلویزیون انتظار می‌رود با سریال‌ها و فیلم‌های بیش از 100 شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای رقابت کند. تولید سریال‌های پربیننده خرج دارد و با یک یا 2 سریال هم نمی‌توان مخاطب را متقاعد کرد تلویزیون ایران را ببیند و ماهواره نبیند. به همین دلیل رسانه ملی برای تامین بودجه‌هایش ناگزیر به پخش آگهی است که البته این روند به جایی رسیده که مخاطب دلزده و خسته شده است و حتی جنس‌هایی که تبلیغ می‌شود از چشم مردم می‌افتد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره این مساله که بخشی از این مشکلات با ایجاد «تله شاپینگ‌ها» برطرف می‌شود، گفت: ایده خوبی است، ولی گویا برای اجرایی شدن در ایران موانعی دارد و مسائل سیاسی و مذهبی ممکن است درباره آن مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha