سلامت نیوز: حامد اختیاری گفت: مصرف ریتالین در قشر دانشجو در حال افزایش است، به طوری که متاسفانه 20 درصد افراد پس از مصرف، ناگزیر به افزایش مصرف می‌شوند.

حامد اختیاری کارشناس حوزه اعتیاد در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: بررسی ها نشان دهنده آن است که مصرف ریتالین در قشر دانشجو درحال افزایش است، به طوری که استفاده از این دارو عوارض جدی در مغز ایجاد می کند.

این کارشناس حوزه اعتیاد ادامه داد: همچنین مصرف ریتالین سبب وابستگی شدید در فرد می شود، به طوری که متاسفانه 20 درصد افراد پس از مصرف، ناگزیر به افزایش مصرف می شوند.

اختیاری افزود: مهمترین معضل مصرف ریتالین این است که به هیچ عنوان مشخص نمی کند در چه گروهی وابستگی شدید ایجاد می کند و دانشجویان متاسفانه تنها دوره خوب مصرف این دارو را می بینند.

وی با اشاره به این مطلب که ریتالین به طور مستقیم سرعت یادگیری را نیز افزایش می دهد، اظهار داشت: ریتالین با تقویت انعطاف پذیری مغز قدرت یادگیری را افزایش می دهد، ریتالین از جمله داروهایی است که باید با تجویز پزشک مصرف شود و مصرف خودسرانه این قرص عوارضی را برای فرد به وجود می آورد.

گفتنی است؛ از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود, مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن بد نامی مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌كنند ترك كردن داروهای محرك آمفتامینی نظیر ریتالین و اكستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از كراك، هرویین و سایر مواد مخدر است. استفاده محدود و كنترل شده ریتالین باعث عادت كردن بدن مصرف كننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین‌تر و خطرناك‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha