سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از 90 درصد از مردم ایران کلیسم کافی مصرف نمی‌کنند و با حذف یارانه شیر مصرف شیر در بین مردم باز هم کمتر از قبل می شود.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: سرانه مصرف شیر در ایران بین 80 تا 90 کیلوگرم است. این سرانه در کشورهای دنیا بیش از 250 کیلوگرم است و در برخی از کشورها نیز به 500 کیلوگرم می‌رسد.

وی گفت: تقریباً 300 واحد تولیدکننده شیر در کشور فاقد استانداردهای تعیین‌شده هستند همچنین کیفیت شیر کاهش پیدا کرده است به دلیل اینکه کنترل کیفیت هزینه‌بردار است در برخی از واحدهای تولیدکننده شیر رعایت نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: کاهش یارانه شیر موجب کم‌مصرف کردن شیر می‌شود. طبق آمار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بیش از 90 درصد از مردم ایران کلیسم کافی دریافت نمی‌کنند و کمبود کلیسم در بروز  بسیاری از بیماریها تأثیرگذار است.

صفوی اضافه کرد: با حذف یارانه شیر، مقدار مصرف شیر کمتر از این مقدار هم می‌شود به دلیل اینکه مردم یارانه را به مصارف دیگر می‌رسانند و زمانی که لبنیات کم مصرف شود و قیمت لبنیات افزایش پیدا کند، مصرف این ماده مغذی نیز کاهش پیدا می‌کند و مردم باید در سنین پایین تر تست تراکم استخوان بدهند و منتظر بروز پوکی استخوان باشند.

وی بیان داشت: البته دولت این گونه پاسخ می‌دهد که ما یارانه‌ها را حذف کرده‌ایم و به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کنیم و می‌توانند یارانه‌ای را که دریافت می‌کنند، شیر تهیه کنند ولی مردم یارانه‌ها را به مصارف دیگر می‌رسانند و به سلامت خود کمتر فکر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha