سلامت نیوز: یک روانشناس گفت: تغذیه نادرست مادران در دوران بارداری و استفاده از داروهای شیمیایی از علل ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم است.

محمدعلی رحیمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به علل اصلی ابتلای کودکان به اوتیسم اظهار کرد: در این مورد نظرات مختلفی از سوی کارشناسان ارائه شده است که از جمله مهمترین آنها بعد عصب شناختی است و علاوه بر آن تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری و استفاده وی از داروهای شیمیایی و غیرمجاز از دیگر علل ابتلای کودک به این اختلال است.

وی با اشاره به اینکه ظاهر این کودکان شبیه افراد عادی است اما در اصل دچار نوعی اختلال ژنتیکی هستند، ابراز داشت: مهمترین علایم رفتاری این کودکان حرکات کلیشه‌ای همچون رفتارهای خود تحریکی، حرکات تکراری مانند روی پنجه راه رفتن و پیچاندن دستها و یا جویدن دستها و انگشتها و یا کوبیدن سر به دیوار است.

رحیمی ادامه داد: این گونه کودکان در برابر تغییرات محیطی به شدت مقاومت کرده و در مقابل آنها واکنش سریعی دارند. همچنین دارای ادراکات حسی افراطی بوده و در تعاملات و ارتباطات اجتماعی بسیار با تاخیر عمل می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، کودکان مبتلا به اوتیسم تنهایی را بیشتر دوست دارند و ممکن است ساعتها به یک نقطه نامعلوم خیره شوند.

رحیمی با اشاره به اینکه علائم این بیماری از همان دوران خردسالی قابل رویت است، تصریح کرد: در تحقیقات انجام پذیرفته شده از سن یک سالگی برخی از علایم رفتاری کودکان دال بر ابتلای کودک به اوتیسم است اما از دو سالگی تا حدود دوازده سالگی به بعد این علائم بیشتر خود را نشان می دهند.

وی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان باهوشی محسوب نمی‌شوند، اذعان داشت: 60 درصد این کودکان دارای ضریب هوشی کمتر از 50 درصد بوده و بقیه با هوش میانی هستند.

این استاد روانشناسی به میزان شیوع این اختلالات در پسران نسبت به دختران اشاره کرد و گفت: معمولا میزان شیوع این بیماری در پسران به دلیل برخی تاثیرات ژنتیکی بیشتر از دختران است.

این مدرس دانشگاه در مورد مهارتهای احتمالی این کودکان نیز اظهار کرد: چون این کودکان به محیط اطراف خود بی‌توجه هستند به همین دلیل روی کارهای محول شده توجه، دقت و ظرافت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha