سلامت نیوز :قتل‌های ناموسی یكی از انواع قتل‌های تعصبی است كه در جوامع طایفه‌ای و قبیله‌ای بیشتر دیده می‌شود و در گوشه و كنار ایران نیز شاهد وقوع مواردی از آن هستیم، البته آمار قتل‌های ناموسی در سال‌های اخیر رو به كاهش رفته است.
روزنامه شرق در شماره امروز خود نوشت : به طور كلی این قتل‌ها ناشی از تعصباتی است كه جامعه از نظر فرهنگی نسبت به زنان و دختران دارد. بی‌ارزش دانستن دختران، ندادن حق انتخاب به آنها و داشتن اختیار كامل نسبت به آنان از ویژگی‌های این نوع تعصب است و در این شرایط وقتی رابطه نامشروعی شكل می‌گیرد، حیثیت و شرف خانواده زیر سوال می‌رود، البته در جامعه طایفه‌ای به دلیل اینكه خانواده‌ها مانند خانواده‌های شهری به شكل هسته‌ای نیستند، فقط موضوع خانواده در میان نیست بلكه كل قبیله آبروی خود را بر باد رفته می‌بیند و به همین دلیل همگی درصدد انجام قتل برمی‌آیند و حتی در مواردی برای كشتن دختر افرادی را اجیر می‌كنند.
در برخی موارد نیز دیده می‌شود قتل‌های ناموسی در شهرها اتفاق می‌افتد، اما با دقت و بررسی می‌توان دریافت كه آن خانواده ریشه طایفه‌ای دارد و این فرهنگ در ذهن اعضای آن رسوب كرده و شخصیت بنیادی و اساسی آنها در دوران كودكی به این صورت شكل گرفته است. ضمن اینكه در شهرهای كوچك ترس از شناخته‌شدن توسط دیگران و بی‌آبرو شدن همچنان وجود دارد اما این‌گونه قتل‌ها در شهرهای بزرگ به دلیل نبود هراس از شناخته‌شدن، بیشتر اتفاق می‌افتد. ضمن اینكه تاثیر جامعه شهری بزرگ در افراد بیشتر و تعصبات در این محیط‌ها كمتر است.
برای مقابله با قتل‌های ناموسی باید توجه داشت كه فرهنگ دو جنبه مادی و معنوی دارد. فرهنگ مادی را می‌توان به سرعت تغییر داد، اما فرهنگ معنوی در درازمدت متحول می‌شود. به عنوان مثال می‌توان آخرین تكنولوژی را به سرعت هر چه تمام‌تر وارد یك جامعه كرد اما فرهنگ استفاده صحیح از آن به راحتی به وجود نمی‌آید. بنابراین تغییرات فرهنگی كندگذر هستند و خرده فرهنگ‌ها به شدت در برابر این اتفاق مقاومت می‌كنند ولی در حال حاضر روند تغییرات شتاب گرفته است. به عنوان مثال اگر در گذشته حتی یك قرن طول می‌كشید تا یك عنصر فرهنگی تغییر كند اكنون این اتفاق در عرض چند سال رخ می‌دهد كه یكی از دلایل این اتفاق وجود رسانه‌ها، گسترش اینترنت و... است.
بالا بردن سطح سواد و ارایه آموزش از طریق رسانه‌ها مهم‌ترین اقداماتی است كه باید برای مقابله با قتل‌های ناموسی انجام شود و همان‌طور كه گفته شد این اقدامات به زودی نتیجه نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha