سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
سلامت نیوز :رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی گفت: چهارهزار و 893 مورد از مرگ‌های حوادث رانندگی پنج ماهه اول امسال به دلیل ضربه به سر روی داده است. محمود خدادوست با بیان اینكه این آمار كه 1/54درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات را تشكیل می‌دهد نسبت به پنج‌هزارو 524 موردی كه در مدت مشابه سال گذشته به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده‌اند 4/11درصد كاهش را نشان می‌دهد، اظهار داشت: «شكستگی‌های متعدد» پس از ضربه به سر، مهم‌ترین عامل مرگ در حوادث رانندگی است.

 دوهزار و 135مورد از مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی پنج ماهه اول امسال، یعنی 6/23درصد كل آمار به دلیل شكستگی‌های متعدد رخ داده كه البته این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر 1/23درصد كاهش است. وی سومین عامل مهم در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی را خونریزی دانست و افزود: خونریزی با 760 مورد، سومین عامل مهم در بین عوامل مرگ در تصادفات رانندگی پنج ماهه اول امسال است. در واقع 4/8درصد مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی به دلیل خونریزی روی داده است.

عامل خونریزی بر خلاف ضربه به سر و شكستگی‌های متعدد كه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته كاهش چشمگیری داشتند، 5/27درصد رشد داشته است. به طوری كه آمار مرگ‌های ناشی از خونریزی در پنج ماهه اول سال گذشته 596 نفر بوده، اما امسال این عدد به 760 نفر افزایش یافته است. خدادوست اظهار كرد: برخی از مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی بیش از یك علت را داراست و در دسته‌بندی‌های سازمان پزشكی قانونی از آنها با عنوان «علل اشتراكی» یاد می‌شود.

در حوادث رانندگی پنج ماه اول امسال، 703 نفر كه 8/7درصد كل آمار پنج ماه نخست امسال را تشكیل می‌دهد، به علل اشتراكی در حوادث رانندگی جان باخته‌اند. مرگ‌های ناشی از علل اشتراكی نیز به عنوان چهارمین علت مهم مرگ در حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5/20درصد كاهش داشته است. سال گذشته در همین بازه زمانی 884 نفر بر اثر علل اشتراكی جان خود را از دست داده‌اند در حالی كه امسال این عدد به 703 نفر رسید.

رییس مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی در تشریح دیگر موارد منجر به فوت در حوادث رانندگی گفت: سایر موارد با 385 مورد، سوختگی با 72 مورد، تحت آزمایش با 56 مورد و نامعلوم با 34 مورد، دیگر عوامل شناخته و ناشناخته‌ای است كه در حوادث رانندگی جان رانندگان، سرنشینان، راكبان موتوسیكلت یا عابرین پیاده را گرفته است. وی افزود: با جمع دو علت «ضربه به سر» و «شكستگی‌های متعدد» و رسیدن به عدد هفت‌هزار و 28‌نفر كه 7/77درصد كل مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی است، چنین بر می‌آید كه عدم توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی، نبستن كمربند ایمنی برای راننده و همه سرنشینان خودروهای سواری و همچنین عدم استفاده از كلاه ایمنی توسط موتوسیكلت سواران در بالا بودن این آمار نقش بسزایی دارند. در پنج ماهه اول امسال، در مجموع 9هزار و 38 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha