سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 34303
سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی داروسازی ایران گفت: اعضایی از بدن که مسئولیت دفع سموم بدن را دارند مانند کلیه و کبد در سالمندان تضعیف می شود به همین علت عوارض دارویی در این گروه سنی به مراتب بیش از دیگران است.

سید حمید خویی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سالمندان گروه در معرض خطر در مصرف داروها هستند و خطرات و عوارض داروها برای سالمندان بیشتر از گروه های سنی دیگر است.

وی افزود: چون اعضایی که عوارض داروها را از بدن خارج می‌کنند مانند کبد و کلیه فعالیتشان در دوران سالمندی کاهش می‌یابد لذا خطر تجمع داروها در بدن سالمندان و ایجاد عوارض سمی و کشنده آنها بیشتر می‌شود.

خویی تصریح کرد: از طرفی چون تضعیف حواس عارضه محتملی در پیری است لذا خطاهای دارویی در این گروه سنی افزایش می‌یابد که احتمال می‌رود سالمندی دارو را مصرف کند بعد فراموش کند که مصرف کرده و دوباره آن را بخورد که این موضوع موجب مسمومیت دارویی می‌شود.

وی اضافه کرد: به دلیل تضعیف حس بینایی در دوران سالمندی ممکن است دارویی به جای داروی اصلی مصرف شود لذا در کشورهای دیگر جعبه‌های مخصوصی برای داروی سالمندان تهیه شده که پرستار خانگی داروهای هفتگی را در آن می‌چیند و خطاهای دارویی در این موضوع به حداقل می‌رسد.

این متخصص داروسازی یادآور شد: بهتر است اگر شرایط وجود دارد یکی از اعضای خانواده مسئولیت دارو درمانی و کنترل مصرف دارو در سالمندان بالای 70 سال را عهده‌دار شود.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه سالمندان بیش از گروه سنی دیگر در معرض بیماری‌های مختلف هستند بیش از سهم جمعیتی خود دارو مصرف می‌کنند لذا تداخلات دارویی در این گروه بیش از گروه های سنی دیگر است و توصیه می‌شود سالمندان یا افرادی که نسخ دارویی آنها را به داروخانه می‌برند حتماً همه داروهای سالمندان را به اطلاع مسئول داروخانه برسانند تا وی از بروز این خطرات جلوگیری کند.

خویی یادآور شد: همچنین سالمندان به دلیل اینکه از دانش و تجربه بیشتری برخوردارند ممکن است دارو را خودسرانه مصرف کنند یا دارو را قطع کنند که این اقدام نادرست است و توصیه می‌شود حتی از مصرف داروهای بدون نسخه هم جلوگیری شود چرا که در یک مطالعه نشان داده شد قرص‌های سرماخوردگی ممکن است فشار خون را در برخی سالمندان از حالت طبیعی خارج کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha