سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 34306
سلامت نیوز: رئیس بخش قلب دانشگاه بین‌المللی آنکارا با بیان اینکه کیفیت هوا در شهر آنکارا به مراتب بهتر از هوای تهران است، گفت: آلودگی هوای تهران برای سلامت قلب مردم این شهر بسیار مضر است.

مهمت امین کرک‌ماز، در گفت‌وگو با فارس فست فودها را برای سلامت قلب مضر دانست و گفت: فرقی نمی‌کند که فست فودها در کجای دنیا طبخ و مصرف شود، در مواد مصرفی این غذاها از اسیدهای چرب و زیان آور استفاده می‌شود و به دلیل سود و مسائل صنعتی که در همه کشورها یکسان است، فست فود‌ها از کیفیت پایینی برخوردارند.

وی افزود: در مجموع فست فودها برای سلامت انسان مضر است؛ بهترین رژیم غذایی برای اشخاص، تغذیه با سبزیجات تازه، میوه‌ و گوشت حیواناتی است که تغذیه مصنوعی نداشته و در طبیعت آزادانه تغذیه کرده باشند.

این فوق تخصص قلب و عروق، نقش مواد مخدر و خصوصاً شیشه در ایجاد بیماری‌های قلبی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مواد مخدر مانند اکستازی، شیشه یا کوکائین مستقیماً‌ بر روی اعصاب تأثیر‌گذار است و نخستین تأثیر خود را بر روی قلب نشان می‌دهد؛ مرگ ناگهانی، سکته و انسداد عروق از عوارض مصرف مواد مخدر است بنابراین توصیه اکید ما خصوصاً برای جوانان عدم مصرف این‌گونه مواد است.

وی درباره عوارض مصرف مواد مخدر در ترکیه نیز گفت: به دلیل اینکه مصرف مواد مخدر در ترکیه غیر قانونی است و جزء جرایم با مجازات‌های سنگین به حساب می‌آید بنابراین اگر جوانی با عارضه سکته به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کند، هیچ گاه والدین آن فرد ابراز نمی‌کنند که این بیمار بر اثر مصرف مواد مخدر به این عارضه مبتلا شده است زیرا فرد بیمار مجرم شناخته می‌شود؛ این‌گونه است که آمار دقیقی از عوارض مصرف کنندگان این مواد در دست نداریم.

کرک‌ماز به نقش آلودگی هوا در ایجاد بیماری‌های قلبی اشاره و تصریح کرد: آلودگی هوا قطعاً‌ برای قلب مضر است اما در وهله اول این آلودگی ریه و شش انسان را مبتلا می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا اکسیژن رسانی به قلب با سختی انجام شود و در نهایت به قلب فشار می‌آید.

وی اضافه کرد: در گذشته شهر آنکارا به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا بود اما در حال حاضر به دلیل استفاده از سوخت‌های سالم مانند گاز همچنین وضع قوانینی توسط دولت ترکیه برای فیلتر گذاشتن بر روی خروجی اگزوز خودروها و استفاده از بنزین‌های بدون سرب، کیفیت هوا بهتر شده است؛ کیفیت هوا در شهر آنکارا به مراتب بهتر از هوای موجود در تهران است همچنین آلودگی هوای تهران برای سلامت قلب بسیار مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha