سلامت نیوز: یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: در سن 70 سالگی تقریباً سه چهارم افراد درجاتی از بیماری‌ عروق کرونر را دارند که با مراجعه به پزشکان احتمال بروز عوارض این بیماری کم می‌شود.

فریده روشن‌علی، در گفت‌وگو با فارس در خصوص بررسی وضعیت قلبی سالمندان که گروه سنی بالای 65 سال هستند، اظهار داشت: افزایش سن باعث می‌شود عضله قلب و عروق سفت‌تر شود و در واقع قدرت انعطاف پذیریشان کاهش می‌یابد و بنابرابن قلب مجبور است با میزان کار بیشتر مقدار لازم خون را به بقیه قسمت‌ها برساند.

وی استفاده از رژیم غذای و ورزش‌های مناسب را باعث کمک به کارکرد قلب دانست و افزود: با افزایش سن احتمال بروز بیماری‌های عروق کرونر بیشتر می‌شود و در سن 70 سالگی تقریباً سه چهارم افراد درجاتی از بیماری‌ کرونر دارند که با مراجعه به پزشک احتمال بروز عوارض کم می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق، در خصوص رابطه سیگار و سلامت قلب نیز تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهند که هیچگاه برای ترک سیگار دیر نیست و تلاش افراد برای دوری از سیگار عوارض قلبی و ریوی را کم می‌کند.

وی در مورد میزان شیوع بیماری‌های کرونر ادامه داد: تا سن 75 سالگی احتمال بیماری کرونر در مردان بیشتر است اما بعد از مدتی بیماری در مردان و زنان یکسان می‌شود و در اثر سال‌ها ضربه‌ای که با هر تپش قلب به دریچه آئورت AORTA  وارد می‌شود، به تدریج کلسیم و چربی در نقاط آسیب دیده قلب رسوب می‌کند و سبب تنگی این دریچه می‌شود که گاه شدت آن در حدی است که نیاز به اقدامات خاص وجود دارد.

روشن‌علی، احتمال بروز تنگی آئورت در بیماران دیابتی و کرونری را بیشتر دانست و اظهار داشت: معاینه به موقع این بیماران توسط پزشک سبب تصریح در تشخیص و درمان می‌شود؛ همچنین بزرگی شریان آئورت یا "انوریسم" عارضه دیگری است که عدم تشخیص آن سبب عوارض قلبی و مغزی غیر قابل برگشت می‌شود و این بیماری اغلب با معاینه معمولی قابل تشخیص نیست که با تهیه عکس از قفسه سینه و اکو کاردیوگرافی قابل تشخیص قطعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha