سلامت نیوز: مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین اطلاعات به طور متوسط 21 درصد مردم کشور دچار اختلالات روان هستند که این میزان در زنان 26 درصد و در مردان 16 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباسعلی ناصحی در نشست خبری روز جهانی کودک اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما مانند سایر کشورهای دنیا آمار اختلال روان بالاست و بر اساس آخرین آمار که مربوط به 10 سال قبل می‌شود شیوع اختلالات روان در کشور به طور متوسط 21 درصد است.
 
وی با بیان اینکه 26 درصد زنان و 16 مردان مبتلا به اختلالات روانی هستند گفت: پیمایش ملی برای به دست آوردن آمار بروز اختلالات روان در سال گذشته انجام شد که اکنون در مرحله استخراج داده‌هاست و تا پایان سال آمار بروز به دست می‌آید.
 
ناصحی با بیان اینکه در مورد بیماریهای روانپزشکی کودکان هنوز پیمایش ملی انجام نشده است گفت: 20 درصد کودکان دچار اختلال روان هستند به طوری که نیاز به مداخلات روانپزشکی و روانشناسی دارند.
 
وی گفت: در این زمینه با دو مسئله روبه‌رو هستیم یکی اختلالات روان در بزرگسالان که ریشه در کودکی آنها دارد و دیگر مسائل روانی خود کودکان است.
 
ناصحی یادآور شد: در مورد پیشگیری از اختلالات روان کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم و این اختلالات مانند بیماری‌های جسمی نیستند که برای آنها واکسنی تهیه کنیم و در این زمینه دست ما بسته است. این کار نیاز به کار مستمر و پیگیر تا بزرگسالی دارد.
 
وی ادامه داد: اقدامات محدود وزارت بهداشت برای کودکان یکی آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و دیگری آموزش مهارت‌های فرزندپروری است که تحقیقات نشان داده که این آموزش‌ها نقش موثری در سلامت روان کودکان دارد.
 
مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه مهارت‌های فرزندپروری موجب بهترشدن رفتار والدین با کودک می‌شود یادآور شد: به کمک این مهارت‌ها می‌توان سوءرفتار با کودکان، افسردگی و استرس مادران را کاهش داد و رضایت والدین را بالا برد از طرفی می‌توان حس مسئولیت و اعتماد به نفس کودکان را افزایش داد.
 
وی یادآور شد: مهارت‌های فرزندپروری نیز موجب تشویق ایجاد فضای مثبت در خانواده، نادیده گرفتن رفتار نامطلوب کودک توسط والدین، ارتقای مهارت‌های ارتباطی کودکان و حل مسائل مشترک با همسالان، شیوه‌های صحیح دستور دادن والدین و افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود.
 
ناصحی درباره عملکرد وزارد بهداشت در 3 سال گذشته خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزش فرزندپروری در طی این مدت توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد که مجموعه این کارگاه‌ها برای والدین 5 هزار و 179 کارگاه، برای بزرگسالان 3 هزار و 360 کارگاه و برای مربیان هزار و 344 کارگاه بود.
 
وی اضافه کرد: در این کارگاه‌ها 154 هزار و 144 والد، 140 هزار و 69 بزرگسال و 26 هزار و 198 مربی شرکت کردند.
 
مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: منابع مالی تخصیص یافته وزارت بهداشت در این زمینه در سال 87، 700 میلیون ریال، در سال 88، 400 میلیون ریال و سال 89، 500 میلیون ریال بود.

وی گفت: وزارت بهداشت برای برگزاری آموزش مهارت‌های فرزندپروری و زندگی طی 3 سال گذشته فقط 160 میلیون تومان اعتبار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha