سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۹
کد خبر: 34319
سلامت نیوز : خال می‌تواند باعث زیبایی شود، گاهی هم پوست فرد را بد منظره می‌کند. گاهی مشکلی برای سلامتی ندارد و گاهی هم خیلی خطرناک می‌شود. خلاصه که نباید گول ظاهر خوش خط‌وخال، خال‌ها را خورد، اما این خال‌ها در واقع چه هستند.
 
خال‌ها، ضایعات پوستی مسطح یا برجسته‌ای هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست هستند. در حقیقت خال یک نوع تجمع خوش‌خیم سلول‌های رنگدانه ساز پوست است.
 
خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. اکثریت خال‌ها اکتسابی هستند و به طور طبیعی حدود 80 درصد مردم دارای یک یا چند خال هستند. در یک فرد میانسال داشتن 20 تا 40 خال کاملا طبیعی است. این خال‌ها بیشتر در دوران کودکی و بلوغ ایجاد می‌شوند و پس از سن 35 سالگی پیدایش خال جدید کمتر دیده می‌شود.
 
در بیشتر افراد با افزایش سن، خال‌های تیره‌رنگی روی پوست به خصوص در قسمت‌هایی که در معرض تابش نور خورشید هستند، مثل پشت دست‌ها و صورت، ظاهر می‌شوند.
 
حدود یک درصد نوزادان، در موقع تولد دارای خال هستند. خال‌های مادرزادی در موقع تولد ممکن است بسیار کمرنگ باشند و به همین دلیل ممکن است مورد توجه واقع نشوند.

بعضی خال‌ها سرطانی می‌شوند؟
تعداد اندکی از این خال‌ها می‌توانند بدخیم یا سرطانی شوند. تشخیص اولیه این خال‌های مستعد به بدخیمی خیلی راحت است، فقط باید قدری توجه داشته باشید. هر خالی که تغییر پیدا کند می‌تواند مستعد بدخیمی باشد.
بزرگ شدن سریع خال، افزایش رنگ خال (تیره‌تر شدن) و هر نوع تغییر دیگر در رنگ خال، رشد قسمتی از خال و نامتقارن شدن آن از نظر شکل، تغییر در حاشیه خال از نظر رنگ یا شکل، زخمی شدن خال و ایجاد خونریزی، همه این علائم می‌توانند هشداری برای شما باشند تا به پزشک مراجعه کنید.
گاهی این گونه خال‌ها باید برداشته و آزمایش شوند، زیرا احتمال سرطانی شدن آنها وجود دارد.
 
12 توصیه خال خالی
1- از دستکاری و کندن خال‌های خود جدا خوداری کنید.
 
2- اصولا برداشتن خال و گذاشتن خال، هیچ‌کدام توسط پزشک متخصص توصیه نمی‌شوند. پس بی‌دلیل دنبال تغییر وضعیت خود نباشید.
 
3- خال‌هایی که در سنین بالا به رشد خود ادامه می‌دهند یا دچار تیرگی رنگ و تغییر شکل می‌شوند را باید برداشت.
 
4- هر خالی که دچار تغییر در اندازه، شکل یا رنگ شود یا دچار خونریزی، خارش، درد یا زخم شود، باید جدی گرفته شود و برای معاینه آن به پزشک مراجعه نمود.
 
5- خال‌هایی که قطری بیش از 5 میلیمتر دارند و دارای حاشیه‌ای نامنظم هستند و درجاتی از التهاب و تغییر رنگ در آن‌ها دیده می‌شود را باید جدی گرفت.
 
6- معمولا برداشتن خال توصیه نمی‌شود، به جز خال‌هایی که در نواحی تحت فشار و ضربه هستند که توصیه می‌شود برداشته شوند.
 
7- گاهی خال‌ها به رنگ پوست هستند و فرد با این تصور که جوش است، آن را دستکاری می‌کند که ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود. پس در نظر داشته باشید اساسا جوش‌ها اسباب بازی نیستند، مخصوصا خال‌هایی که خود را جوش جا می‌زنند. اگر هم احیانا با جوش خود ور رفتید و بهبود نیافت یا بزرگ‌تر شد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
 
8- کسانی که در خانواده سابقه خال‌های سرطانی یا سرطان‌های پوست دارند، بهتر است خال‌های رنگی خود را جراحی و خارج کنند.
 
9- خال‌هایی که از بدن برداشته می‌شوند، حتما باید به آزمایشگاه پاتولوژی بروند و بررسی شوند.
 
10- افزایش تعداد خال‌ها به بیشتر از 50 خال می‌تواند نوعی اعلام خطر باشد. این افراد باید به پزشک مراجعه کنند و هر 6 ماه یا سالی یک بار تحت معاینه قرار گیرند.
 
11- تعداد خال در یک فرد کاملا ژنتیکی است و نمی‌توان آن را با ابزار یا کارهایی که در دنیا وجود دارد مانند جراحی یا لیزر تغییر داد.
 
12- این باور کاملا غلط است که با برداشتن خال بزرگ (مادر) احتمال زایش مجدد خال وجود ندارد، زیرا تعداد خال ارثی و تغییرناپذیر است، ولی زمان ظهور آن در افراد متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha