بای گفت: بلوغ جنسی زودهنگام غیر از آسیب‌رسانی به فرد، در جامعه نیز زمینه بروز جرایمی را فراهم می‌سازد که علاوه بر آسیب‌های جسمی منجر به اختلالات روانی و شخصیتی می‌شود.

سلامت نیوز: جعفر بای، کارشناس آسیب های اجتماعی مرکز پیشگیری از وقوع جرایم اجتماعی در گفت‌وگو با برنا، گفت: روند رشد انسان ها در فرایند سن، زمینه های تغییر و تحولات مختلفی را در ابعاد گوناگون برای انسان ها به همراه دارد. رشد سنی گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را رقم می زند و به اقتضاء سن هر فردی از بودن در حال شدن است و هر سنی برای انسان ویژگی های خاص آن سن را باید به ارمغان بیاورد.

وی افزود: آدمی در فرایند رشد پس از گذر از خردسالی و کودکی پا به نوجوانی می گذارد. نوجوانی از بحرانی ترین دوران عمر آدمی تلقی می شود که گاهی با کودکی مطالعه می شود و گاهی اوقات با جوانی.

بای همچنین تصریح کرد: دوره نوجوانی انسان ها، دوره همینی و همانی است، یعنی در ابتدای امر این سن با ویژگی های کودکی همراه است و پس از سپری شدن مدت زمان با ویژگی های جوانی همراه می شود. این دوره را دوره گذر نامیده اند. دوران گذر، از کودکی به جوانی اتفاق می افتد. این دوران بسیار حساس است، زیرا عبور از ویژگی های کودکی و خروج از خصلت های کودک و ورود به قوانین در این دوره اتفاق می افتد.

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم این دوره، آغاز بیداری جنسی در انسان ها است. بنیان ویژگی های بلوغ در این دوره آغاز می شود و این دوران، دوره مقدمه ورود به دوران بلوغ است. آغاز تخصص و تبحر ویژه ای را می طلبد که نباید ناشیانه و زودهنگام و نامناسب انجام شود. امین ترین اشخاص برای ارایه اطلاعات والدین هستند، زیرا دلسوزترین افراد به کودکان بوده و لذا اگر پدر و مادر در ارایه این اطلاعات قصور کنند، نوجوانان ما منتظر نمی مانند و این اطلاعات را از دیگران که شاید نامحرم و غیرمتخصص هستند، دریافت می کنند. این اطلاعات اگر با تاخیر ارائه شود، اطلاعات غیرمناسب و نامربوط از عناصر دیگر، بروز مشکلات در اذهان و اندیشه نوجوانان را رقم خواهد زد.

این کارشناس توصیه کرد: اطلاعات دقیق و در زمان مناسب به کودکان آموزش داده شود، چراکه آموزه های قبل از ورود به بلوغ، اگر در زمان نامناسب به کودکان ارایه شود، بسیار خطرناک بوده و زمینه های بلوغ زودرس را در کودکان فراهم خواهد کرد. عناصر فراوان از جمله محیط خانه، مدرسه و جامعه می بایست به این گروه سنی ملاحظات ویژه ای داشته باشند که مبادا کودکان قبل از موعد به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. گاهی یک نوشته پشت شیشه یک داروخانه درخصوص فروش داروهای تحریک جنسی علامت سوال بزرگی را در ذهن کودکان پدید می آورد و این امر آنها را به فکر فرو برده و موجبات تحریک ذهنی را برای آنان فراهم می سازد و بدین ترتیب برای یافتن پاسخ به پرسش های ایجاد شده مسایل جنسی، به منابع نامطمئن و غیر دلسوز مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: ارایه هرگونه اطلاعات نامناسب در زمان غیر واقعی و زودتر از موعد باعث ایجاد زمینه های انحرافی می شود. اگر به خاطر داشته باشید، پدران و مادران در گذشته با تولد نوزاد جدید در منزل یادآوری می کردند که برادر یا خواهرت را از بیمارستان خریداری کرده ایم و این نوع اطلاعات مورد پذیرش فرزندان نیز واقع می شد و این امر پرهیز از ارایه اطلاعات قبل از موعد کودکان را نشان می دهد. اگر چنین مراقبتی درجامعه نیز اتفاق بیفتد، یعنی داروخانه ها نیز از نصب اطلاعیه های جنسی در ملأ عام خودداری کنند، به ارایه اطلاعات قبل از موعد به نوجوانان جامعه در کشور کمک کرده اند.

بای گفت: هر نوع مطلب و تصویر جنسی محرک قبل از موعد که علامت سوال در اذهان و افکار نوجوانان را فراهم کند و باعث بیداری جنسی در آنها شود، می تواند مقدمه ای برای بلوغ زودرس را فراهم آورد. بلوغ زودرس مشکلات فراوانی را به همراه دارد و زمینه انحراف جنسی عناصر فراوانی را باعث می شود. بلوغ زودرس مسایل جنسی جامعه را با اختلال مواجه کرده و لذت جنسی را در کودکان بویژه در نوجوانان در زندگی واقعی شان با اختلال و مشکل مواجه می کند.

این کارشناس آسیب های اجتماعی در پایان تصریح کرد: بلوغ جنسی زودهنگام غیر از آسیب رسانی به فرد و اطرافیان او، در جامعه نیز زمینه بروز جرایمی را فراهم می سازد که علاوه بر آسیب های جسمی منجر به اختلالات روحی، روانی و شخصیتی می شود. بیماری های مختلف جنسی و عوارض و مشکلات فراوان روحی روانی ارمغان این پدیده تلخ در زندگی افراد است.

جعفر بای همچنین تصریح کرد: به والدین و مدیران موسسات فرهنگی و مراکز آموزشی توصیه می شود در ارایه اطلاعات به‌هنگام در مسایل جنسی حساسیت داشته و رعایت این اصول تخصصی را بنمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha