تزریق کورتن در فصل پاییز برای سرکوب علایم آلرژی فصلی بلامانع است زیرا مصرف کورتن در کوتاه مدت در افرادی که زمینه پوکی استخوان ندارند نمی تواند باعث بروز این بیماری شود.

سلامت نیوز : تزریق کورتن در فصل پاییز برای سرکوب علایم آلرژی فصلی بلامانع است زیرا مصرف کورتن در کوتاه مدت در افرادی که زمینه پوکی استخوان ندارند نمی تواند باعث بروز این بیماری شود.

دکتر محمدرضا هاتف روماتولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد ضمن بیان این مطلب به خراسان می گوید: افرادی که به آلرژی مقاوم به درمان مبتلا هستند و یا به هر دلیل دیگری ناچارند کورتن را به مدت طولانی یعنی بیش از ۶ هفته تا ۳ ماه به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف کنند، باید همزمان داروهای ضدپیشگیری از پوکی استخوان دریافت کنند. خوشبختانه این داروها هم اکنون در کشور ما در دسترس و کاملا استاندارد است و می تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. وی با تاکید بر این که مصرف ۲ تا ۳ داروی کورتن دار در طی سال به ویژه برای جوانانی که تراکم استخوانی خوبی دارند مشکل ساز نمی شود، تصریح می کند: افراد مسنی که در معرض پوکی قرار دارند ممکن است در اثر دریافت داروهای کورتن دار در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار داشته باشند که می توان این خطر را با تجویز داروهای ضدپوکی برطرف کرد.

دکتر هاتف با اشاره به این که در بعضی بیماری های پوستی مثل کهیر که گاهی پزشک ناچار است کورتن تجویز کند یا بیماری «پم فیگوس» که مبتلا ناچار است تا آخر عمر کورتن مصرف کند، پزشک آزمایش پوکی استخوان می دهد و با توجه به نتیجه آزمایش داروهای ضد پوکی را تجویز می کند. بنابراین مصرف کوتاه مدت کورتن در مصرف کنندگان به ویژه جوانان باعث پوکی استخوان نمی شود اما در مصرف بلندمدت باید ضمن سنجش تراکم استخوان داروهای ضدپوکی تجویز شود.

وی به نگرانی بیش از حد مردم از عوارض کورتن و پوکی استخوان اشاره کرده و می گوید: کورتن برخلاف تصور عموم در بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های روماتیسمی و یا روده ای نجات بخش است اما هر دارویی عوارضی دارد زیرا به هر حال همه داروها در واقع سمی هستند که به بدن وارد می شوند این دقت نظر پزشک معالج است که کورتن را به نحوی تجویز کند که فواید آن بیش از مضراتش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha