سلامت نیوز: معمولا زنان به تضاد رنگ‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و توازن و هارمونی رنگ‌ها، برایشان بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  برنا، کارشناسان معتقدند یکی از عوامل ضعف عصبی افراد درکشور ، نادیده گرفتن تاثیر رنگ‌ها است. «غلامرضاقاسمی کبریا»، دکترای روانشناسی و مشاوره در این‌باره به برنا می‌گوید:

ابتدا به رابطه انسان با طبیعت می‌پردازیم، اگردقت کرده باشید، خداوند تغییر رنگ‌ها در فصل‌ها و یا حتی تاریک‌شدن هوا و تبدیل روز به شب را به گونه‌ای آفریده که به تدریج تغییر رنگ می‌دهد و این تضاد رنگ باعث آزار چشم و روحیه انسانها نمی‌شود. برای مثال فرض کنید، فردی در یک اتاق تاریک است و یک نفر دیگر یکدفعه لامپ اتاق را روشن می‌کند؛ با این کار روحیه و رفتار فردی که در تاریکی به سرمی برده، تخریب و باعث عصبی‌شدن فرد می‌شود.

بطور کلی معمولا زنان به تضاد رنگ‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و توازن و هارمونی رنگ‌ها، برایشان بسیار مهم است؛ زیرا بینایی آنها به صورتی است که زیرگروه‌های رنگ‌ها را تشخیص داده و زمانیکه رنگ‌های متنوع و متضاد در کنار همدیگر قرار بگیرند؛ باعث آزار و اذیت آنها می‌شود.

لزومی ندارد که تاثیر رنگ‌ها بر افراد را از طریق کتاب‌های روانشناسی تجربه کرد و با یک مثال ساده به آن پی می‌برید. اگر فردی را مدتی در اتاقی که دیوار آن با کاغذهای دیواری که به صورت خط‌های سفید و سیاه است، قرار دهیم و در مکانی دیگرفردی را در اتاقی که با رنگ‌هایی که زیرگروه قهوه‌‌ای مانند رنگ‌های کرم، خاکستری، گلبه‌ای، رنگ شده باشد بگذاریم. خیلی راحت و ساده می‌توان واکنش آنها را حدس زد؛ زیرا در این مبحث به« آستانه تحمل» می رسیم.
 
«آستانه تحمل» یکی از رفتارهای فردی است که در روابط اجتماعی،حفظ روحیه و کنترل اعصاب مهم است در نتیجه کسی که در اتاقی که با زیرگروه رنگ قهوه ای بوده از روحیه خوبی برخوردار است؛ اما آن کسی که در اتاق سفید سیاه قرار گرفته، آستانه تحمل از حد خودش گذشته وموجب عصبانیت فرد می‌شود.

یک مثال دیگر: دو نوجوان در دو اتاق متفاوت قرار دهید، اولی در اتاقی که با رنگ‌های متضاد رنگ آمیزی شده و دومی با رنگ‌هایی با زیرگروه سبز. بعد از مدتی می توان حتی تغییر شیوه یادگیری و حافظه آنها را متوجه شد. فردی که در اتاقی با رنگ‌های متضاد زندگی ‌کرده از لحاظ حافظه و روحیه ضعیف شده و برعکس فردی که در اتاقی با رنگ ملایم و زیرگروه‌های سبز قرار گرفته، رشد، حافظه و روحیه خوبی دارد.

در بیشتر مواقع دیده شده که حتی افرادی که دارای فرهنگ‌های مشابه هستند، اما رنگ‌های داخل منزل آنها متفاوت است، رفتار آنها متفاوت وکاملاً احساس می‌شود.

باید دقت شود که همه وسایل‌ها و یا دیوارهای خانه یک‌رنگ نباشد و باید در آشپزخانه‌ها و یا سالن غذاخوری رنگ‌هایی که با زیرگروه قهوه ای مانند: گلبه ای، کرم، فیلی، خاکی و آجری رنگ آمیزی شود؛ زیرا این رنگ‌ها، حکم رنگ‌های محرک را دارند و برای اشتهاء، انرژی و روحیه بسیار عالی است.

و اما برای اتاق خواب‌ها باید از رنگ‌هایی که برای آرامش موثر هستند، استفاده شود. رنگ‌هایی که زیرگروه رنگ‌های سبز هستند مانند؛سبز روشن و لیمویی، زیتونی از این دسته رنگ‌ها است. حتی نباید از رنگ قرمز برای لباس خواب و یا نور چراغ خواب استفاده کرد؛ به دلیل اینکه این دسته رنگ‌ها، باعث هیجان، انرژی، بی‌خوابی و یا حتی بدخوابی در فرد می‌شود.

بنابراین باید رنگ‌ها در خانه معمولا از دو زیرگروه قهوه‌ای و سبز تشکیل شود. رنگ‌های سالن غذاخوری و یا سالن پذیرایی از زیرگروه قهوه‌ای و رنگ‌های اتاق خواب از زیرگروه سبز باشد که موجب آرامش است.

جالب است بدانید؛ خداوند هم در طبیعت از دو زیرگروه قهوه‌ای که به رنگ خاک و هم از رنگ سبز استفاده کرده که موجب آرامش انسان‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha