چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 34354
سلامت نیوز: مدیركل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: 17 درصد بارداری های كشور ناخواسته است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمد اسماعیل مطلق در نشست خبری روز جهانی كودك با تأكید بر این كه برنامه وزارت بهداشت درباره جمعیت، كنترل جمعیت نیست، اظهار داشت:‌ وزارت بهداشت بر روی سلامت جمعیت كار می‌كند و بر این اساس، برنامه و پیشنهاد وزارت بهداشت به زوجین آن است كه یك زوج باید آگاهانه، آزادانه و مسئولانه صاحب فرزند شوند و از بارداری سالم برخوردار باشند.

وی با اشاره به این كه زمان آموزش‌های قبل از ازدواج پیش از این، سی ‌دقیقه بود و در حال حاضر به دو تا چهارساعت افزایش یافته است، افزود: این آموزش‌ها پس از ازدواج نیز ادامه دارد و بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت تمام دانشگاه‌ها باید مشاورین حین و پس از ازدواج را دارا باشند و این مشاوران به مسایل زناشویی و عاطفی زوجین پاسخ دهند.

دكتر مطلق در ادامه از تدوین بسته خدمات سلامت كودكان سالم خبر داد و گفت: برای اجرای بسته خدمات سلامت كودك سالم حدود 150 هزار رابط در نظر گرفته شده و همچنین برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای رابطین در سطح كشور برنامه‌ریزی شده است. در مجموع بسته خدمات سلامت كودك سالم به صورت فراگیر تا دو ماه آینده در كشور اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 11 روش پیشگیری از بارداری در كشور و ناخواسته بودن 17 درصد از بارداری ها گفت: بر اساس آمارهای سال های گذشته 80 هزار سقط قانونی و غیرقانونی به صورت سالانه در كشور وجود دارد كه ممكن است نوزاد از لحاظ ژنتیكی مشكل داشته باشد و به سقط جنین منجر شود این در حالی است كه سالانه یك میلیون و 200 هزار تولد در كشور صورت می‌گیرد.

مدیر كل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس در ادامه در مقایسه شاخص‌های بهداشتی نظیر مرگ ومیر مادران، نوزادان و كودكان در سالهای قبل از انقلاب اسلامی با زمان حال گفت: مرگ و میر كودكان صفر تا پنج ساله در سال90 به زیر 20 در هزار تولد زنده و همچنین مرگ ومیر كودكان زیر یك سال به 18 در هزار تولد زنده كاهش یافته است.

 

به گفته وی، بر اساس آخرین آمار مرگ و میر مادران كشور به 22.8 درصد هزار تولد زنده كاهش یافته است. همچنین آخرین آمار مرگ نوزادان كشور عدد 11.2 در هزار تولد زنده را نشان می‌دهد كه بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها، سال گذشته مرگ كودكان ناشی از اسهال، بیماری های عفونی و تنفسی به كمتر از 300 مورد در سال رسیده بود كه برنامه آن است كه تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان مرگ و میر كودكان به زیر 15 در هزار تولد زنده و همچنین مرگ و میر نوزادان به زیر 9 در هزار تولد زنده كاهش یابد.

دكتر مطلق در این خصوص ادامه داد: به منظور افزایش كیفیت مراقبت‌های حین زایمان، تولد و پس از زایمان دو برنامه در دستور كار است. در این راستا تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی برنامه احیای نوزاد را به تمام متخصصان كودكان، فوق تخصص نوزادان و ماماها آموزش داده‌اند و مراقبت از نوزاد سالم برنامه دیگری است كه در داخل بیمارستان و خارج بیمارستان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های تكاملی و روانی كودكان از بدو تولد به ویژه برای كودكان نارس گفت: برقراری ارتباط عاطفی موثر میان مادر و نوزاد از بدو تولد به صورت تماس پوست با پوست به صورت جدی پیگیری می‌شود و برای اجرای هر چه بهتر برنامه مراقبت آغوش مادرانه، دوره‌های آموزشی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی انجام شده است و در حال حاضر در هر دانشگاه حداقل یك بیمارستان، برنامه هم‌آغوشی مادر و نوزاد را انجام می‌دهد.

مدیر كل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس افزود: بیمارستان‌هایی كه بخش زایمان، كودكان و نوزادان دارند به سه سطح یك، دو و سه تقسیم‌بندی شده‌اند به این ترتیب امكانات و تجهیزات پزشكی و نیروی انسانی را بر اساس این سه سطح به دانشگاه‌ها توزیع كرده‌ایم.

وی افزود: طبق این سطح بندی، اقدامات مربوط به زایمان‌های كم‌خطر و نوزادان با وزن بالای 5/2 كیلوگرم در بیمارستان‌های سطح یك، حاملگی‌های مابین هفته بیست وهشتم تا سی و دوم كه احتمال خطر دارند، در بیمارستان‌های سطح دو و حاملگی‌های پرخطر و زیر بیست و هشت هفته كه احتیاج به مراقبت‌های ویژه دارند، در بیمارستان‌های سطح یك پیگیری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha