سلامت نیوز: روز جهانی سلامت روان هر سال در تاریخ دهم اكتبر و با هدف افزایش اطلاع رسانی عمومی درباره موضوعات مربوط به بهداشت روانی مردم و خدمات درمانی در این حوزه، برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این روز امكان برگزاری مباحث آزاد در زمینه اختلالات روانی و سرمایه‌گذاری روی خدمات پیشگیری و درمانی مرتبط با این موضوع فراهم می‌شود. در حال حاضر شكاف درمانی در زمینه اختلالات روانی، نورولوژیك و سوء مصرف مواد، بویژه در كشورهای فقیرتر شدید و نگران كننده است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی اعلام كرد: پیام امسال روز جهانی سلامت روان تحت عنوان «سرمایه‌گذاری روی بهداشت روانی» انتخاب شده است.

به گزارش سایت این سازمان، منابع مالی و انسانی كه به بهداشت روانی اختصاص داده شده‌اند بویژه در كشورهایی كه منابع كمتری دارند، ناكافی هستند.

آمارها نشان می‌دهد كه اكثریت كشورهای كم درآمد و یا با درآمد متوسط، كمتر از 2 درصد كل بودجه بهداشتی خود را صرف بهداشت روانی می‌كنند. بسیاری از این كشورها در ازای هر یك میلیون نفر جمعیت، كمتر از یك متخصص در زمینه بهداشت روانی دارند. حتی بخش عمده‌ای از همین منابع محدود، صرف بیمارستان‌های بزرگ مربوط به بیماران روانی می‌شود و هیچ خدماتی در اختیار جامعه یا مراقبت‌های بهداشتی اولیه در بخش سلامت روان صورت نمی‌گیرد.

مقامات این سازمان تاكید كردند: ما باید سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت روانی را افزایش دهیم و منابع موجود را به سمت ارائه خدمات موثرتر و در قالب‌های بشر دوستانه‌تر سوق دهیم.

بنا براین گزارش، سلامت روان به مجموعه وسیعی از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود كه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع رفاه و آسایش روانی مرتبط می‌شود و جزئی از واژه «سلامت» براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود. بنابراین تعریف، «سلامت» حالت بهبودی كامل جسمی، روانی و اجتماعی است و صرفا به نداشتن بیماری اطلاق نمی‌شود. سلامت روان به ارتقای سلامت، پیشگیری از اختلالات روانی و درمان و نیز توان‌بخشی افراد مبتلا به اختلالات روانی مرتبط می‌شود.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 450 میلیون نفر در جهان به اختلالات روانی و تعداد بسیار بیشتری نیز به مشكلات و ناراحتی‌های روانی مبتلا هستند. بهداشت روانی در واقع جزء لاینفك سلامتی است، به طوری كه بدون آن سلامتی وجود ندارد. بهداشت روانی همچنین با فاكتورهای مختلف اجتماعی- اقتصادی، بیولوژیكی و محیط زیستی مشخص می‌شود. در واقع فاكتورهای چندگانه اجتماعی، روانشناسی و بیولوژیكی، سطح سلامت روان یك فرد را در هر زمان از زندگی تعیین می‌كند.

علاوه بر این، بهداشت روانی نامطلوب، با مواردی چون تغییرات اجتماعی سریع، كار پرتنش، تبعیض جنسیتی، تبعیض اجتماعی، الگوی زندگی ناسالم، خطرات خشونت و بیماری‌های جسمی توام است. در عین حال عوامل روانشناختی و شخصیتی خاص نیز، افراد را مستعد ابتلا به اختلالات روانی می‌كنند. در نهایت نیز عوامل بیولوژیك مثل فاكتورهای ژنتیكی و عدم تعادل در مواد شیمیایی مغزی، عامل بروز این اختلالات هستند.

رشد سلامت روان نیازمند اقداماتی جهت ایجاد شرایط زندگی و محیط زیستی بهتر برای حمایت از بهداشت روانی و بهبود الگوی زندگی مردم است. این اقدامات شامل بهبود در خط مشی‌ها و برنامه‌های دولتی و نیز در بخش‌های تجاری و اقتصادی شامل تحصیل، كار، حمل و نقل، محیط زیست، قضاوت، مسكن و رفاه و بخش بهداشتی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha