سلامت نیوز: برای داشتن زندگی سالم در سنین بالا باید از کودکی برای آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد.

به گزارش سلامت نیوز، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان ضمن بیان این مطلب، افزود: داشتن زندگی سالم در دوران سالمندی، این دوران را به یکی از شیرین ترین دوره های زندگی تبدیل می کند.

دکتر نگین مسعودی علوی تصریح کرد: به عنوان مثال بانک استخوانی انسان تا 30 سالگی کامل می شود و بعد از آن دائما چگالی و تراکم استخوانی کاهش پیدا می کند.

به گفته وی، اگر تا قبل از 30 سالگی با رعایت سبک زندگی سالم به ویژه تغذیه درست و انجام ورزش، ذخایر بدنی خوبی را پس انداز کنیم از بروز بسیاری از بیماری ها در سنین بالا به ویژه شکستگی های ناشی از پوکی استخوان پیشگیری می شود.

دکتر مسعودی علوی، مشکلات فرهنگی را از دیگر عوامل موثر در افزایش ابتلاء سالمندان به بیماری ها و از دست رفتن سلامت آنها معرفی کرد و افزود: به عنوان مثال اگر خانمی 40 سال به بالا در کشور ما، کفش آدیداس بپوشد یا ورزش کند، مورد تمسخر قرار می گیرد در حالیکه انجام این فعالیت ها، سلامت اسکلتی یک سالمند را تضمین می کند.

وی با انتقاد از عدم برنامه ریزی متناسب در کشور برای مواجهه با خیل عظیمی از جمعیت میانسالی که در چند سال آینده وارد دوره سالمندی می شوند گفت: این در حالی است که فرهنگ سنتی جامعه نیز که پذیرای نگهداری و حمایت از سالمندان می با شد در حال تغییر است و خانواده های امروزی حتی اگر بخواهند از سالمندانشان نگهداری کنند قادر به انجام آن نیستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مردم ایران به علت عدم رعایت شیوه زندگی سالم، پنج سال زودتر از مردم کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به سن سالمندی می رسند.

دکتر مسعودی علوی افزود: در دنیا سنین بالای 65 سال به عنوان دوره سالمندی تعریف شده اما متأسفانه در کشور ما 60 سالگی آغاز دوره سالمندی محسوب می شود.

وی، شاخص کنونی امید به زندگی در کشورهای پیشرفته را بالای 80 سال ذکر کرد و گفت: این شاخص در کشور ما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 60 سال بوده و هم اکنون به 72 سال رسیده است.

وی، عمده اقدامات کشورهای پیشرفته برای داشتن زندگی سالم به ویژه در دوران سالمندی را شامل رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و انجام مرتب آزمایشات سلامت جسمی بیان کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از تغییر نگرش و نظر افراد در مورد دوره سالمندی به عنوان عامل مهم دیگر یاد کرد و گفت: هر شخص باید برای داشتن زندگی سالم به ویژه در دوران سالمندی برنامه ریزی کند و تعریف سالمندی مترادف با بیماری، ضعف و ناتوانی نگرش اشتباهی است که باید در جامعه اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha