سلامت نیوز: محمد رزاقی گفت: همبستگی در رفع مشکلات و مباحث روانی ‌افراد از جمله مشخصه‌های لازم در یک گروه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  برنا،  عمران محمد رزاقی در جلسه هم اندیشی درمان و بازتوانی (بهبود گروه درمانی مصرف مواد مخدر) که در مرکز مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه مدل های درمانی اعتیاد دارای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت هستند، گفت: تقویت انگیزه مددجو در درمان، توقف مصرف مواد مخدر و کنترل رفتارهای غیراجتماعی وی از جمله اهداف کوتاه مدت مدل های درمانی اعتیاد هستند و در اهداف بلند مدت باید مهارت های لازم زندگی و اجتماعی به مددجو آموزش داده شود و در این صورت وی دیگر مشکلی در درمان خود نخواهد داشت.

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: درمانگر اعتیاد فقط نباید روانشناس، روانپزشک و یا حتی دارای مدرک مرتبط باشد بلکه می بایست راجع به فرآیند اعتیاد اطلاعات جامع داشته و دارای تبحر و مهارت لازم در این زمینه باشد.

رزاقی با اشاره به رواج گروه های 12 قدمی درمان اعتیاد طی چند سال اخیر در کشور اظهار داشت: از سال 68 به بعد درمان های گروهی در کشور رواج یافت و اولین دسته آن، افرادی بودند که با مدل گروهی معتادان گمنام شکل پیدا کردند و بعد گروه های متعددی همچون کنگره 60 و تولد دوباره بنیانگذاری شدند.

وی با تاکید بر اینکه مدل گروه درمانی اعتیاد نباید خارج از ضوابط نظامی درمانی کشور باشد، یادآور شد: همراهی، همبستگی و سعی در رفع مشکلات و مباحث روانی افراد از جمله مشخصه های لازم در یک گروه است که درمانگران اعتیاد می بایست در مدل گروهی درمانی اعتیاد به آنها توجه داشته باشند.

رزاقی در ادامه، اجتماع درمان محور، آموزش های مهارت زندگی، آموزش مبتنی بر MATRIX و درمان گروهی اعتیاد را از جمله مدل های درمانی اعتیاد در تشکل های مختلف بر شمرد.

وی افزود: نکته مهمی که درمانگران باید توجه داشته باشند این است که درمان برای یک انسان انجام می شود و درمان هایی که با روش هایی همچون کتک زدن، دست و پا شکستن و تحمیل عوارض دیگر به بیماران همراه است، اسمش درمان نیست حتی اگر در قالب کارگروهی انجام شود، لذا در درمان اعتیاد باید شأن انسانی بیمار رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha