چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 34375
سلامت نیوز: والدین باید به آگاه سازی تدریجی کودکان در زمینه سن بلوغ و روابط جنسی بپردازند، تا ساختار بلوغ ذهنی آنها تقویت شود و بتوانند در کنار پدر و مادر درست تصمیم بگیرند.

منصور بهرامی، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با برنا گفت: بلوغ در روانشناسی تحلیل رفتار به چند دسته تقسیم می شود؛ بلوغ اجتماعی، بلوغ رفتاری، بلوغ جنسی، بلوغ سنی و شناسنامه ای. یکی از مباحثی که به آن پرداخته می شود، بلوغ زودرس است. باید توجه داشت که اشاراتی به خوب یا بد بودن بلوغ زودرس نشده است و آنچه که مورد توجه بوده، عوامل موثر در این موضوع است.

این روانشناس بلوغ زودرس از نظر جنسی را اینگونه تشریح کرد: عواملی که در این نوع بلوغ تاثیر گذار است، عوامل ژنتیک و جسمی است که در برخی افراد کمتر مشاهده می شود، عوامل روانی نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه گفت: عوامل روانی دلایل خاصی دارد، یکی از موثرترین آنها سوء استفاده جنسی از فرد در دوران کودکی و نوجوانی است که باعث شناخت بلوغ جنسی شده و زودتر از موعد، مسائل را تجربه می کند. این شناخت ها گاهی مثبت و در بیشتر مواقع منفی است.

وی تاکید کرد: بازی هایی که فرزندان از رفتار پدر و مادر برداشت می کنند و به آنها می پردازند، یکی دیگر از عوامل بلوغ زودرس محسوب می شود. از عوامل دیگر، مشاهده روابط زناشویی والدین است و هنگامیکه به تقلید از رفتار آنها می پردازند، با توجه به کنجکاوی که دارند، دچار بلوغ زودرس می شوند.

این مدرس دانشگاه از عوامل اجتماعی به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر بلوغ زودرس یاد کرد و افزود: مجلات و بولتن هایی که به این مسایل صریح و روشن اشاره می کنند، صحبت هایی که در جمع های خانوادگی میان خانم ها صورت می گیرد و به این موضوع توجه ندارند که کودکی در میان آنها نشسته است، فیلم های آموزشی و غیرآموزشی که از ماهواره ها پخش می شود؛ عواملی هستند که روی ذهن کنجکاو کودک تاثیر بسزایی دارد و همین تاثیر باعث می شود که کودک زودتر از موعد شناخت پیدا کند و چون شناخت یک زمینه ذهنی درستی ندارد، دچار برداشت های نادرست می شود.

به گفته بهرامی، یکی دیگر از عوامل که باعث بلوغ زودرس می شود، بیماری های مجاری ادراری در کودکان است. هنگامیکه کودک با سوزش ادرار مواجه می شود و نظرش به اندام تناسلی اش جلب می شود، ممکن است آسیب هایی را در بر داشته باشد که یکی از آنها بلوغ زودرس است.

وی درخصوص نوع برخورد والدین با فرزندان در چنین مواقعی، تاکید کرد: والدین باید بدانند که فرزندان از جنسیت چه برداشتی دارند و این مورد قابل توجه است که کودکان مفهوم لذت جنسی را تا زمانیکه بلوغ شکل بگیرد، متوجه نمی شوند. بر همین اساس والدین باید دقت کنند تا جایی که ممکن است با کودکان در این زمینه با احتیاط فراوان صحبت کنند و آنها را از خصوصیات مثبت و عوارض منفی روابط جنسی آگاه کنند.

بهرامی به راهکارها و نحوه پاسخگویی به سوالات کودکان اشاره کرد و افزود: والدین نباید در پاسخگویی به سوالات طفره بروند. زیرا این روابط اگر در چارچوب قوانین و قواعد سنتی و مدنی باشد و فرد به سن بلوغ رسیده باشد، هیچ اشکالی ندارد و رابطه ای خداگونه است که باید به آن احترام گذاشت و طفره رفتن از این مسایل و تلقین منفی این روابط به ذهن کودک یا نوجوان باعث دور شدن از واقعیت های جنسی می شود.

بهرامی تاکید کرد: باید بستری آماده شود که کودکان این مسایل را برای والدین عنوان کنند و توضیحاتی که پدر و مادر می دهند، باید در قالب سوال از خود فرزند باشد تا متوجه شوند که کودک چه اندازه از این مسایل آگاهی دارد.

بهرامی تصریح کرد: والدینی که فرزندان را به شدت از این مسایل منع می کنند و پاسخ درستی به ابهامات فرزندان نمی دهند، باعث می شوند که کودکان برای به دست آوردن آگاهی ها و اطلاعات در این زمینه به سمت و سوی همکلاسی هایشان کشیده شوند و به دلیل اطلاعات ناقص و اشتباهی که در اختیارشان قرار داده می شود، آسیب هایی ببینند.

این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: والدین باید به آگاه سازی تدریجی کودکان در زمینه سن بلوغ و روابط جنسی بپردازند و درمورد نحوه جفت گیری حیوانات برای آنها توضیحاتی دهند تا ساختار بالغ ذهنی آنها تقویت شود و بتوانند تصمیمات درستی را در کنار پدر و مادر بگیرند.

وی در پایان بیان کرد: پدر و مادرانی که در محیط خانواده و در جمع فرزندان به صورت افراطی در مورد مسایل جنسی صحبت می کنند و برنامه های رسانه ای خارجی را بدون محدودیت نگاه می کنند، باعث کنجکاوی فرزندان می شوند و همین کنجکاوی باعث می شود کودکان آن را تجربه کنند. والدین باید فرزندانشان را آماده کنند که این دوران گذر را خیلی با منطق بگذرانند و بتوانند در آینده روابط جنسی سالمی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha