سلامت نیوز: مسئول كلینیك هرپس پژوهشگاه ابن سینا با بیان این‌ كه علاوه بر عواملی چون استرس شدید، خستگی، تماس با آفتاب و تغییرات هورمونی، مشكلات تغذیه‌ای در بروز تب خال‌ها موثر هستند، گفت: در مواردی كه افراد از پروتئین و ویتامین به اندازه كافی بهره‌مند نیستند، میزان حملات بیماری‌های ویروسی و قارچی افزایش می‌یابد.

دكتر لیلی چمنی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: هرپس ویروس‌ها، انواع متفاوتی دارند كه از جمله آن‌ها می‌توان به ویروس‌های تبخال و ویروس آبله مرغان اشاره كرد.

وی با بیان این‌ كه تب خال‌های دهانی و تب خال‌های مناطق مختلف بدن از جمله تبخال ناحیه تناسلی از جمله عوارض ابتلا به ویروس هرپس تب خالی هستند، گفت: تب خال را بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان تجربه می‌كنند و علامت‌های آن به صورت درد، سوزش عمقی و تاول‌های ریز كه به تدریج زخم می‌شوند تظاهر پیدا می‌كند. به این خاطر كه ویروس‌ در محل انتهای رشته‌های عصبی باقی می‌ماند و توانایی عود مجدد را دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن سینا، با بیان این‌ كه تبخال می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد، اظهار كرد: از شناخته شده‌ترین عوامل ایجاد تب خال استرس شدید، خستگی و هر عاملی كه فرد را تحت فشار قرار دهد، مشكلات تغذیه‌ای، تماس با آفتاب و تغییرات هورمونی هستند.

عضو تیم تخصصی مركز درمان ابن سینا، درباره تغذیه و نقش آن در ابتلا به بیماریهایی نظیر تب خال عنوان كرد: عوامل مختلفی در سیستم ایمنی بدن نقش دارند. ایمنی سلولی كه نقش اصلی را در دفاع علیه ویروس‌ها و قارچ‌ها بر عهده دارد به تغذیه بسیار وابسته است و به همین خاطر در سوء تغذیه‌ها و مواردی كه افراد از پروتئین و ویتامین به اندازه كافی بهره‌مند نیستند، میزان حملات بیماری‌های ویروسی و قارچی افزایش می‌یابد.

وی افزود: مواد غذایی سالم بویژه پروتئین‌ها، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌هایی كه حاوی ویتامین‌های متعدد و متنوعی هستند در شكل‌گیری كامل سیستم ایمنی نقش دارند.

چمنی تبریز ادامه داد: هرپس ویروس تیپ 1، در 90 درصد موارد تمایل دارد قسمتهای لب، دهان و سرو صورت را درگیر كند و هرپس ویروس تیپ 2، در اكثر موارد تمایل دارد نواحی تناسلی را درگیر كند. طول دوره بیماری در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به ایمنی بدن آنها دارد. اما معمولا بین 3 تا 6 روز به طول می‌انجامد.

وی درباره روش درمان تبخال‌ها نیز توضیح داد: از درمانهای ضد ویروسی برای سركوب بیماری استفاده كرده و در این روند توجه ویژه‌ای به تقویت سیستم ایمنی و تغذیه فرد داریم.

وی درباره روند فعالیت و آغاز به كار كلینیك هرپس در پژوهشگاه ابن سینا گفت: این كلینیك دو هفته پیش افتتاح شد. افرادی كه به كلینیك مراجعه می‌كنند، تحت پروتكل‌های درمانی ویژه‌ای قرار می‌گیرند كه ممكن است لازم باشد مدتی هم تحت نظر ما باشند تا از شدت فعالیت بیماری كاسته شود. البته این ویروس به طور مطلق نابود نمی‌شود و با برنامه‌های خاصی كه داریم آن را مهار می‌كنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره ضرورت افتتاح این كلینیك اظهار كرد: تب خال، مشكل تعداد زیادی از افراد جامعه است و باعث آزار بیمار می‌شود و بویژه هرپس تناسلی با درد و ناراحتی كه ایجاد می‌كند باعث ناتوانی فرد در انجام امور روزانه‌اش می‌شود. خطر سرایت فرد به فرد نیز در این بیماری مطرح است. در دوران بارداری نیز از لحاظ انتقال ویروس به جنین حساسیت خاصی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha