سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی، از انجام آزمایش ژنتیک به منظور تشخیص همزمان 25 بیماری برای اولین بار در کشور خبر داد.

دکتر میر مجید مصلایی در گفتگو با مهر به جزئیات این آزمایش ژنتیکی اشاره کرد و افزود: با انجام یک آزمایش ساده می توان افراد مستعد ابتلا به بیماریها و سرطانها را تشخیص داد.

وی با بیان این مطلب که داشتن ژن بیماری در بدن یک فرد، زمینه ابتلای او به بیماری را مساعد ذمی کند، اظهارداشت: البته داشتن ژن بیماری الزما به این معنا نیست که این فرد مبتلا به بیماری خواهد شد مگر عوامل محیطی و سبک زندگی باعث روشن شدن ژن بیماری می شود.

این دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به نگرانی و اضطراب زنی که مادر یا خاله و خواهر او مبتلا به سرطان پستان بوده اند، افزود: چنین فردی همواره نگران است که مباد او هم به این بیماری مبتلا شود و این موضوع باعث اختلال در روند زندگی او می شود.

مصلایی با اشاره به آزمایشهایی که بر روی فرد انجام می شود، گفت: با انجام این آزمایشها به 2 نتیجه می رسیم. اول اینکه مشخص می شود فرد، بیماری را به ارث نبرده و از این بابت خیالش راحت می شود. البته به این معنا نیست که او از ابتلا به بیماری مصون می ماند بلکه احتمال ابتلا خیلی خیلی کم می شود.

نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی در همین ارتباط ادامه داد: اگر مشخص شد که ژن ابتلا به بیماری در فرد وجود دارد، یک تیم متشکل از متخصص ژنتیک، مشاور تغذیه و متخصص آن بیماری خاص به فرد کمک می کنند که با تغییر سبک زندگی، روشن شدن ژن بیماری در بدن او تا سالها به تاخیر بیافتد.

وی با اشاره به انواع بیماریهای قلبی عروقی، آلزایمر، سرطانها و... که ثابت شده می توان با تغییر سبک زندگی بین 20 تا 25 سال بروز آنها را به تاخیر انداخت، افزود: کاری که ما انجام می دهیم این است که با انجام یک آزمایش ژنتیک، همزمان وضعیت 25 بیماری که زمینه ژنتیکی دارد، بررسی می شود.

مصلایی ادامه داد: پس از انجام آزمایش، نتایج آن در قالب گزارش 30 صفحه ای برای تک تک 25 بیماری تهیه و همچنین مشاوره تغییر سبک زندگی برای فرد ارائه می شود.

وی به هزینه این آزمایش ژنتیک که حدود 750 تا 800 هزار تومان است، اشاره کرد و گفت: این آزمایش با همکاری یک مرکز پزشکی در انگلیس انجام می شود.

نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی با اشاره به هزینه تقریبا سنگین این آزمایش، افزود: این آزمایش به منظور تشخیص 25 بیماری برای اولین بار است که در کشور انجام می شود.

مصلایی گفت: انجام این آزمایش برای افرادی که وضع مالی خوبی دارند و می خواهند از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به یک بیماری را دارند، مناسب است.

این دکترای علوم آزمایشگاهی در پایان با تاکید بر اینکه این آزمایش حتی قبل از تولد نیز قابل انجام است، تصریح کرد: انجام این آزمایش ترجیحا در سنین زیر 35 سال مفیدتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha