چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 34391
سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: با روند تغییرات دموگرافیک در کشور در سال 2050 از هر 4 نفر ایرانی یک نفر سالمند است.

پریسا طاهری در گفت‌وگو با فارس در مورد سالمندان اظهار داشت: تغییرات دموگرافیک در دنیا دارد اتفاق می‌افتد و به تعبیری می‌گوئیم جمعیت دنیا در حال خاکستری شدن است.
 
وی گفت: کشور ما هم از این تغییرات بی‌تأثیر نبوده و به دنبال ارتقای سطح بهداشت، کنترل بیماری‌ها، درمان به موقع بیماران ، واکسیناسیون کودکان و پیشگیری از مرگ مادر و کودک همه و همه دست به دست هم داده تا عمر افراد در کشور افزایش یابد و نهایتاً شانس این را داشته باشیم دوره سالمندی را تجربه کنیم.

وی افزود: سالمندی در کشور نتیجه فعالیت‌های بهداشتی یک کشور است که ارتقای بهداشتی به نحوی باشد که طول عمر افراد افزایش پیدا کند. ما دوره میانسالی را به سمت سالمندی داریم طی می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم با روند فعلی تا سال 2050 از هر 4نفر یک نفر سالمند می‌ شود.

طاهری اذعان داشت: چیزی که اکنون برای ما حائز اهمیت است این است که اگر زمانی روی خدمات‌دهی مطلوب اطفال تمرکز کردیم الان هم باید روی تخصص‌های لازم و خدماتی که می‌توانیم برای سالمندان در نظر بگیریم بیندیشیم.

وی تصریح کرد: الان سالهاست که در دنیا مثل تخصص‌های دیگر دپارتمان‌های سالمندی شکل گرفته و در کشور ما هم رشته‌های مختلف تخصصی مثل MPH  سالمندی، PHD سالمندی در حال جذب دانشجو هستیم و امیدواریم تخصصی بالینی در رشته طب سالمندی هم جذب شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به معیارهای تقسیم‌بندی سالمندان گفت: تقسیم بندی سالمندان معیارهای متفاوتی دارد که یکی از آنها تقسیم‌بندی تقویمی است که در ایران افراد 60 سال و بالاتر سالمند تلقی می‌شوند.

وی اضافه کرد: دوره سالمندی هم به سه دوره تقسیم می‌شود که سن 60 تا 70 سال سالمند جوان، 70 تا 80 سال سالمند میانسال و سن 80 سال به بالا سالمند سالمند یا کهنسال می‌گوئیم.

وی گفت: متأسفانه کلمه سالمند در جامعه ما بار منفی دارد. سالمند مساوی با ناتوانی نیست و وقتی کلمه سالمندی آید فردی ناتوان با انواع بیماری در ذهن افراد نقش می‌بینند در صورتی که نباید اینگونه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha