سلامت نیوز: کشف موفقیت آمیز واکسن‌های مختلف برای درمان بیماری‌ها بشر را بر آن داشته که به دنبال راهی برای کشف واکسن ضداعتیاد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، دانشمندان که تاکنون موفق به کشف موفقیت‌آمیز واکسن‌هایی برای امراض گوناگون از جمله؛ آبله، فلج اطفال و دیفتری شده‌اند، روی نوعی واکسن کار می‌کنند که بشر را از شر مواد اعتیادآور نجات دهد.

دکتر کیم جاندا، محقق 54 ساله آمریکایی حدود 25 سال است که در حال تلاش برای ایجاد چنین واکسنی است. همانند دیگر واکسن‌ها، واکسن ضد اعتیاد، سیستم ایمنی بدن را بر آن می‌دارد که پادتن‌هایی تولید کند که پیشروی مواد مخدر را پیش از آن‌که در بدن و یا مغز ریشه بدواند، بگیرند. یک معتاد کوکایین پس از این‌که توسط یکی از فرمولاسیون‌های این محقق واکسینه شد، نسبت به مصرف کوکایین بی‌میل می‌شود.

با توجه به این‌که اعتیاد باعث تغییرات فیزیکی در مغز می‌شود، امروزه پزشکان به دنبال راه‌های پزشکی برای مشکل اعتیاد آمریکا هستند.

در ماه جولای گذشته، دکتر جاندا به همراه 25 محقق دیگر اعلام کردند که واکسن تولیدی آن‌ها تاثیرات هرویین در موش‌ها را کاهش می‌دهد. پس از تزریق این واکسن، موش‌ها دیگر تاثیرات دردآور هرویین را تجربه نکرده و تمایلی به استفاده از این دارو نداشتند.

اما مرحله دوم آزمایشات کلینیکی این محقق برای واکسن نیکوتین با شکست مواجه شد. با وجود موفقیت‌های برخی واکسن‌ها روی حیوانات در مراحل آزمایشگاهی، نتایج آن‌ها روی انسان‌ها نیز باید مورد تایید قرار گیرد. تاکنون هیچ کدام از واکسن‌های این محقق از "سازمان دارو و تغذیه" موفق به کسب تاییدیه نشده است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، واکسن‌های بیماری‌های گوناگون مقدار کمی از ماده خارجی را وارد خون کرده و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن پادتن‌هایی تولید کند که وقتی این ماده دوباره وارد بدن شد، به آن حمله کنند.

مشکل واکسن‌ ضد اعتیاد در این است که مولکول‌های نیکوتین، کوکایین و مت‌آمفتامین (شیشه) بسیار کوچک‌تر از مولکول‌های بیماری هستند و از این‌رو سیستم ایمنی بدن از آن‌ها چشم پوشی می‌کند. برای حل این مشکل، دکتر جاندا، هاپتن را به یک پروتئین بزرگ‌تر پیوند می‌زند. هاپتن ماده‌ای است که کمی بزرگ‌تر از خود دارو و یا نوع ترکیبی آن است. قسمت آخر واکسن شامل یک ماده شیمیایی است که توجه سیستم ایمنی بدن را جلب کرده و باعث می‌شود که سیستم ایمنی پادتن‌هایی علیه ماده‌ای که برای بدن آشنا نیست، تولید کند.

دکتر جاندا می‌گوید؛ آزمایشات وی برای تولید واکسن ضد الکل و ماریجوآنا با شکست مواجه شده است. مولکول‌های اتانول کوچک‌تر از مقداری هستند که به پروتئین بچسبند.

وی همچنین تلاش‌هایی برای تولید واکسن ضد چاقی داشته است. این واکسن تاثیرات گرلین، یک هورمون پپتید که توسط معده تولید می‌شود را از بین می‌برد. گرلین مسوول ارسال سیگنال‌ گرسنگی در مغز است. آزمایش این واکسن در حیوانات باعث کم شدن غذای آن‌ها شده اما تاثیر آن روی انسان نامعلوم است.

هم اکنون والدین بسیاری پس از شنیدن این خبرها، فرزندان معتاد خود را به مطب دکتر جاندا جهت مداوا می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha