سلامت نیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: شست و شوی دست‌ها در پیشگیری از گرفتاریهای تنفسی و بیماریهای گوارشی زائران حج تمتع کشورمان بسیار موثر و ضروری است.

سیدعلی ریاض در گفت‌وگو با فارس با اشاره به توصیه‌‌های بهداشتی برای زائران حج تمتع سال 90 کشورمان اظهار داشت: بهداشت فردی شامل دستورات ساده بهداشتی است مثلاً دست‌ها منبع مهم آلودگی‌های میکروبی، ویروسی هستند، بنابراین شستشوی مکرر دست‌ها در پیشگیری از گرفتاری‌های تنفسی، گوارشی و بیماری‌های دیگر ضروری و بسیار موثر است.

* استحمام روزانه به دلیل هوای گرم مکه مکرمه، مدینه منوره، عرفات و منا

ریاض ادامه داد: هوای گرم مکه مکرمه، مدینه منوره، عرفات و منا نیز باعث خواهد شد تا بدن زائران بیش از حد معمول عرق کند و در این رابطه لازم است تا زائران هر روز برای استحمام روزانه دوش بگیرند.
 
وی افزود: در این راستا زائران باید ملاحظات لازم را در زمینه بهداشت مناسک حج تمتع رعایت کنند از جمله اینکه دوش گرفتن آنان باید سریع صورت پذیرد تا دیگران هم فرصت استفاده از حمام را داشته باشند.
 
ریاض ادامه داد: ‌زائران باید توجه داشته باشند وسایل اضافه و زائد نظیر تیغ مستعمل و امثال آن را در حمام جا نگذارند زیرا تعداد قابل توجهی از زائران در زمان استحمام در وان یا کف حمام شاید لیز بخورند و این مسئله می‌تواند برای آنان مشکلاتی از پیچ‌خوردگی و شکستگی استخوان برای آنان ایجاد کند.
 
وی بیان کرد: برای پیشگیری از این موارد زائران باید به مواردی از جمله اینکه لبه وان نیاستند، برای خود یک دستگیره مطمئن در حمام پیدا کنند، از دمپایی ابری استفاده نکنند و حتماً کف دمپایی آنها عاج‌دار باشد و با پای برهنه نیز روی کف صابون راه نروند و در نهایت هر لحظه به فکر پیشگیری از لیز خوردن باشند.

* توجه به نیازهای غذایی زائران در حج تمتع

ریاض اظهار داشت: بهداشت تغذیه، یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامت زائران است زیرا آنچه از بهداشت تغذیه مدنظر است، برخورداری از تغذیه مناسب با نیازهای جسمی و با در نظر گرفتن شرایط سنی، میزان فعالیت‌ها، تغییرات آب و هوایی، ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی، دسترسی و رضایتمندی با رعایت موازین بهداشتی و ایمنی از آلودگی‌های گوناگون و خطرآفرین است.

وی افزود: تأمین بهداشت تغذیه در حج علاوه بر تضمین سلامت در انجام شایسته مناسک باعث ارتقأ میزان رضایت از دیگر شرایط و امکانات تهیه شده برای این سفر تأثیر چشمگیری داشته باشد.
 
ریاض با اشاره به اینکه فراهم ساختن امکان تغذیه سالم تلاش برای ارتقای خدمت به ضیوف الرحمن است، گفت: بر این اساس، هرگونه تلاشی که در فراهم ساختن امکان تغذیه سالم، بهداشتی و مطلوب به کار گرفته می‌شود، تلاش موفقی در ارتقای کیفیت زندگی و شاخص رضایت زائران است.

وی تصریح کرد: شاید چنین تصور شود که سفر حج زمان کوتاهی در زندگی افراد است، زیرا همین مدت کوتاه همچنان که می‌تواند به لحاظ معنوی و تحولات روحی و اصلاح شیوه زندگی یک فرصت کافی و استثنایی باشد، در اصلاح شیوه تغذیه برای باقیمانده عمر به شرط بهره‌مند شدن از فرصت‌های آموزشی این ایام تأثیر بسزایی داشته باشد.

ریاض با بیان اینکه آنچه در حال حاضر به عنوان برنامه تغذیه در مراسم حج برای زائران انجام می‌شود، برآیندی از ملاحظات مختلفی است که مدیران مورد توجه قرار می‌دهند، گفت: غذایی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد، عمومأ بیشتر از نیاز علمی و متفاوت آنها است.

* حجاج رعایت آیتم‌هایی حوزه بهداشت فردی را جدی بگیرند
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: زندگی در کاروان به صورت جمعی صورت می‌پذیرد و بر این اساس رعایت تمام آیتم‌هایی که در حوزه بهداشت فردی جای می‌گیرند، ضروری است.

ریاض با اشاره به اینکه میکروب‌ها می‌توانند زیر ناخن بلند جمع شده و باعث بروز بیماری شود، خاطرنشان کرد: کوتاه نگه داشتن ناخن‌های پا از زخمی شدن پشت پای زائران دیگر در زمان طواف جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha