سلامت نیوز: هرچه روابط همسران به سمت اختلاف سوق پیدا کند، احتمال سوء استفاده از فرزندان افزایش می‌یابد چرا که زوجین متوجه می‌شوند می‌توان از فرزندان به عنوان برگ برنده استفاده کرد.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از برنا، بسیاری از زن شوهرها به دلیل آگاهی از جایگاه وارزش فرزندان در زندگی خانوادگی از آن‌ها به عنوان ابزار کنترل استفاده می‌کنند.

هرچه روابط زوجین به سمت اختلاف سوق پیدا کند، احتمال سوء استفاده از فرزندان افزایش می‌یابد. در واقع زوجین متوجه می‌شوند که فرزندان قوای عاطفی هستند و در جنگ قدرت میان زن و شوهر می‌توانند از آن‌ها به عنوان برگ برنده استفاده کرد.

برای مثال زوجین به طرق مختلف سعی می کنند فرزندان را وارد تیم خود کنند. اصولا زنان از روش‌های غیر مستقیم برای اعمال نفوذ استفاده می کنند. برای مثال مادری که احساس مظلومیت می‌کند با اشک ریختن و گلایه و شکایت و بدگویی از پدر، فرزندان را وارد تیم خود می‌کند و پدر با خرید وسایل مورد علاقه، پول بیشتر سعی در جلب نظر فرزندان دارد.

در بسیاری از موارد فرزندان به صورت ناشیانه‌ای سعی می کنند اختلافات را حل کنند. برای مثال مریض می‌شوند، چون احساس می‌کنند تنها در این موقعیت پدر و مادرشان دست از دعوا بر می‌دارند.

گهگاه پدر و مادرها فرزندان خود را تهدید می‌کنند برای مثال «اگر با بابات بری بیرون من می‌دونم و تو!». گاهی هم از جدایی عاطفی استفاده می کنند برای مثال «دیگه دوست ندارم» یا «می‌دونم دیگه دوستم نداری که همش با مامان می‌ری بیرون».

یکی دیگر از موضوعات مهم بدگویی علیه همسر نزد فرزندان مخصوصاً کودکان است. چون کودکان از نظر منطقی به قدرت تحلیل نرسیده‌اند توانایی تشخیص ندارند و به همین دلیل تحت تاثیر گفته‌های پدر و مادر خود قرار می‌گیرند. بدگویی اعتماد و ایمان فرزندان به پدر و مادر را از بین می‌برد.

گاهی هم زن و شوهرها از فرزندان در نقش نامه رسان استفاده می‌کنند. در این شرایط کودک عمیقاً وارد اختلافات شما می‌شود و بیشتر احساس ناامنی می‌کند چون از متن اختلافات باخبر می شود برای مثال « برو به مامانت بگو تو اگر ...».

حتی زمانی که زوج‌ها طلاق می‌گیرند باز این فرزندان هستند که ابزار قدرت محسوب می‌شوند. برای مثال بسیاری از مادرها سعی می‌کنند پدرها فرزند خود را نبینند و از این طریق انتقام خود را می‌گیرند.

در تمامی شرایط بالا این فرزندانند که بازنده اصلی این اختلافات هستند. پایه‌ای ترین نیازی که در خانواده برطرف می‌شود، احساس امنیت است. وقتی زن و شوهرها فرزندان را وارد اختلافات خود می‌کنند از این موضوع باخبر نیستند که جهان امن ذهنی کودکان را به دنیایی بی‌رحم تبدیل می‌کنند. در همین شراط است که کودکان به منابع بیرونی برای برطرف کردن این نیازها پناه می‌برند. بزهکاری، فرار از خانه مخصوصاً در دخترها، افسردگی و اضطراب و بیماری‌های روان - تنی می‌تواند ریشه در اختلافات شدید خانواده داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha