سلامت نیوز: کمتر از یک درصد بیماری‌های روانی به افراد دو قطبی اختصاص دارد و این در شرایطی است که افراد جامعه ممکن است از این وضعیت چندان خبر نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، چند روز پیش در جست‌وجوهای اینترنتی به یک وبلاگ برخورد کردیم که افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند این وبلاگ را طراحی کرده بودند و در آن از فعالیت های روزمره و کارهایی که انجام می دهند، سخن گفته بودند از این رو بر آن شدیم تا با یک روانپزشک در خصوص این افراد و فعالیت های اجتماعی شان هم صحبت شویم.
 
«مجتبی نقش واریان»، دکترای تخصصی روانپزشکی در گفت‌وگو با برنا در خصوص بیماری دو قطبی گفت: یکی از بیماری‌های نسبتا شدید روانی اختلال دو قطبی است. این بیماری ممکن است به صورت علائم خیلی خفیف دیده شود؛ کسانی که اختلال دو قطبی دارند زمانی که این بیماری اوت می کند کارایی چندانی نمی توانند در فعالیت های خود داشته باشند.

وی می افزاید: از لحاظ علائم خلقی، هیجانی و رفتاری و همچنین روابط اجتماعی کسانی که اختلال دو قطبی دارند مشکلاتی را همواره در رفتارهای خود نشان می‌دهند که نیاز به درمان دارد. زمانی که بیماری آنها اوت نکرده این افراد به سمت شاد و شنگولی و در سر خوشی سوق پیدا می‌کنند اما در یک مرحله دیگر ممکن است علائم افسردگی را از خود نشان دهند که هنگام تشخیص هر کدام از این قطب‌های شخصیتی شاخص‌های مخصوص به خودش را دارد.

این روانپزشک تاکید کرد: در خصوص ویژگی‌های قطب اول شخصیت این افراد که به شیدایی سوق دارد می‌توان از کم خوابی، پرحرفی، افزایش رفتارهای اجتماعی و ارتباط با دیگران اشاره کرد؛ همچنین در این قطب از شخصیت افراد ممکن است به بیماری خود آگاهی نداشته باشند و رفتارهایی از خود نشان دهند که در آینده به اطرافیان خود آسیب بزنند.

نقش واریان با تاکید بر اینکه در محدوده‌ای که کاهش خلق و عود کردن بیماری را از این افراد ایجاد می‌شود انرژی بدن کاهش پیدا کرده، فرد کم حرف می‌شود و علائم افسردگی و گوشه‌گیری از خود نشان می‌دهد. چون این فازها با هم جابجا می‌شود این فرد در دوره‌های زمانی مختلف دو شخصیت از خود نشان می‌دهد که معمولا با علائم افسردگی این افراد به درمانگرها مراجعه می‌کنند. برخی مواقع هم ممکن است علائم شیدایی آنها را به سمت روان درمانگر سوق دهد که در شدیدترین شکل آن مجبور می‌شویم فرد را حدود سه هفته تا یک ماه در بیمارستان بستری کنیم و یا از شوک برقی جهت تعدیل در رفتارهایش استفاده کنیم.

به گفته این روانپزشک کمتر از یک درصد بیماری‌های روانی به افراد دو قطبی اختصاص دارد و این در شرایطی است که افراد جامعه ممکن است از این وضعیت چندان خبر نداشته باشند اما خود فرد متوجه رفتارهای متناقض‌اش می شود و وقتی تحت درمان قرار می گیرد خودش به تغییر رفتار و بهبود رفتارهای نابهنجارش اعتراف دارد.

این روانپزشک تصریح کرد: در بیشتر مواقع استفاده از دارو باعث می‌شود فرد وضعیت عادی را تجربه کند و حمله‌هایی که به او دست می‌دهد شاید سالی یک دفعه بیشتر نباشد. البته در برخی مواقع حتی بیماری به شکل جنون قابل مشاهده است که آن قابل درمان است اما باید همواره مدنظر داشته باشیم که وقتی بیماری در اوج نیست و دوره خاموش خود را طی می‌کند فرد زندگی آرامی دارد و با مشکلی روبرو نیست. در تمام مراحل شناخت خانواده و اطرافیان از زندگی فرد ضروری به نظر می‌رسد.

نقش واریان با تاکید بر اینکه دو قطبی بودن یکی از بیماری های شدید روانی است و عوامل مختلفی در آن نقش دارد گفت:معمولا در علت این بیماری نمی توان به صورت صریح و واضح سخن گفت، بنابراین «علت ناشناخته» در مورد این بیماری به کار برده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha