سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای تهیه پنیر باید از شیری استفاده کرد که فاقد آنتی بیوتیک و آغوز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، گیتی کریم امروز در همایش شیر و فرآورده‌های آن که در اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش برگزار شد اظهار داشت: پنیر یکی از فرآورده‌های مهم شیر است. مردم کشورهایی مانند فرانسه هیچ وقت سفره غذایی شان بدون پنیر نیست.

وی گفت: یکی از راه‌های نگهداری شیر تبدیل آن به پنیر است البته پنیرهایی مانند چدار بیشتر در کشورهای اروپایی تولید می‌شود ولی در ایران پنیر سفید ایرانی بیشتر تولید می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: پنیرهای ایتالیایی در دنیا بسیار تولید می‌شود ولی تولید پنیر سفید شاید به 30 تا 50 سال پیش نمی‌رسد پنیر سفید جزء فرآورده‌های شیری است که از کشورهای اروپای جنوبی، اروپای شرقی و خاورمیانه به سایر کشورهای دنیا آورده شده است.

وی گفت:‌ پنیرهای چدار به طور متوسط دارای ماندگاری بیشتری است به دلیل اینکه این نوع پنیرها سخت‌تر هستند و رطوبت آنها نسبت به پنیرهای دیگر بیشتر است.

کریم اضافه کرد: شیری که در تهیه پنیرها استفاده می‌شود باید عاری از آغوز و آنتی‌بیوتیک باشد. حیوانی که از آن شیر گرفته می‌شود باید عاری از بیماری ورم پستان باشد چون بیماری ورم پستان یکی از مشکلاتی است که در تهیه شیر ایجاد می‌شود در این نوع بیماری کازئین شیر شکل خود را از دست می‌دهد که در آنزیم‌های شیری اثر می‌گذارد از این نوع شیر نمی‌توان پنیر مطلوب به دست آورد.

وی اضافه کرد: آب پنیر یکی از مواد غذایی بسیار مقوی است. در گذشته آب پنیر در کارخانه‌ها دور ریخته می‌شد ولی هم‌اکنون این آب پنیرها فرآوری می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha