پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 34428
سلامت نیوز :دندان هم مانند بقیه اعضای بدن مزاج خاص خود را دارد و با دیدن رنگ لثه می توان به مزاج دندان پی برد. دکتر ابوالفضل شیردل پزشک متخصص و عضو انجمن حجامت ایران و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به این مطلب به روزنامه خراسان گفت: در مزاج های مختلف شکل، رنگ و میزان آسیب پذیری دندان ها متفاوت است و بر اساس رنگ لثه می توان مزاج دندان را تشخیص داد. بر این اساس رنگ لثه را به ۴دسته تقسیم می کنند که عبارت است از: ۱- زرد صفراوی ۲- سفید بلغمی ۳- سرخ خونی و ۴-سیاه سودایی.

لثه و دندان بر اساس هر یک از این تقسیم بندی ها، به مراقبت و درمان های خاص نیاز دارد. وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به این که در بحث بهداشت دهان و دندان باید مواردی بیان شود که عموم مردم قادر به انجام و رعایت آن باشند، افزود: در طب سنتی استفاده از چوب مسواک اراک توصیه شده است که در جامعه امروز ممکن است قابل دسترس برای خیلی ها نباشد و یا عده ای مخالف استفاده از آن باشند. دکتر شیردل به ۸مورد از نکاتی که در بهداشت دهان و دندان باید به آن توجه ویژه داشت اشاره می کند. این موارد عبارت است از:

۱ -باید از خوردن موادی که در معده تخمیر می شود پرهیز کرد. این مواد غذایی ممکن است شامل شیر، حبوبات و... باشد که فرد در هضم آن مشکل دارد. به این افراد توصیه می شود که از مصرف این دسته از مواد حساسیت زا پرهیز کنند.

۲ -استفراغ یا قی کردن مواد غذایی به خصوص اگر ترش مزه باشد، باعث خرابی دندان ها می شود.

۳ -جویدن مواد به خصوص جویدنی های شیرین.

۴ -شکستن مواد خوراکی مانند مغزهای خوراکی با دندان.

۵ -خوردن مواد غذایی که طعم گس دارد. فرد با خوردن این گونه مواد احساس می کند که دندان هایش کند شده است.

۶ -خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد و یا گرم و سرد با هم.

۷ -مصرف موادی مانند تره که در طب سنتی به آن اشاره شده است، باعث خرابی دندان ها می شود؛ همچنین مصرف بعضی از داروها هم آسیب رسان است.

۸ -مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به شیوه ای که باعث آسیب لثه و خون ریزی آن شود، در درازمدت و استمرار باعث آسیب لثه و دندان می شود. در مسواک زدن باید همیشه این موضوع را در نظر داشت که درخشندگی مینای دندان از بین نرود. اگر مینای دندان آسیب ببیند بخاراتی که از معده متصاعد می شود، به دندان آسیب شدیدتری وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha