پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
سلامت نیوز :فرض كنید ساعت 9 شب است. پسر 15 ساله شما با دوستانش به خانه می آید و بدون اینكه حرفی بزند بلافاصله به اتاق خواب خود می رود. شما از پنجره به بیرون نگاه می كنید و چهره های ناآشنایی را می بینید كه به تازگی از فرزندتان جدا شده اند ولی وقتی از دخترتان در مورد آنها سؤال می كنید او عصبانی می شود. آیا دخترتان در دام اعتیاد گرفتار شده یا رفتار او برای یك نوجوان، طبیعی است؟

توصیه ما به شما این است كه با مشاهده این صحنه نگران شوید ولی موارد زیر را در نظر بگیرید:
1- میان رفتارهای طبیعی و غیرطبیعی نوجوان خود تمایز قائل شوید
یكی از دشوارترین وظایف والدین این است كه رفتارهای غیرطبیعی نوجوان خود را تشخیص دهند. مراقب هرگونه رفتار غیرطبیعی باشید و قبل از اینكه دیر شود دست به كار شوید.
به احساسات درونی خود اعتماد كنید. اگر احساس كردید كه یك جای كار، اشتباه است احتمالا حق با شماست.

2-مراقب افت تحصیلی فرزند خود باشید
افت تحصیلی نوجوان می تواند یك زنگ خطر باشد. تمام نوجوانان گاهی در مدرسه با مشكلاتی مواجه می شوند ولی اگر مشاهده كردید نمرات فرزندتان به شدت افت كرده، از مدرسه زیاد غیبت می كند و بی انضباطی های زیادی از او سر می زند موضوع را جدی بگیرید.
شما باید در جریان تمام كارهای فرزندتان باشید. كاری نكنید كه او برای فرار از زندگی ملال آور به دامان مواد مخدر پناه ببرد.

3-مراقب دوستان جدید فرزندتان باشید
بسیاری از نوجوانان مدام به دنبال یافتن دوستان جدید هستند ولی اگر فرزندتان تمایلی ندارد دوستان جدید خود را به شما معرفی كند و یا دوستان قدیمی دیگر به خانه شما نمی آیند موضوع را جدی بگیرید.
وظیفه والدین این است كه حتی در غیاب خود محیطی مثبت در اطراف فرزند خود ایجاد كنند و بدین وسیله در جریان زیر و بم زندگی او قرار بگیرند.

4-مراقب تغییرات جسمانی و احساسی فرزندتان باشید
در نوجوانی بروز تغییرات طبیعی است ولی به موارد زیر توجه داشته باشید:
الف: تغییر در برنامه خواب مثل پرخوابی یا كم خوابی
ب: تغییرات شدید وزن
پ: ظاهر نامرتب
ت: بوی مواد شیمیایی و دود
ث: مردمك های منبسط یا تنگ
ج: چشمان قرمز


2-نشانه های احساسی
الف: تغییرات بدون دلیل در رفتار
ب: پارانویا
پ: خشم ناگهانی و غیرمنتظره
ت: عدم تمایل فرزندتان نسبت به مسائلی كه زمانی برای او اهمیت داشت
البته شرایط هر نوجوانی با سایرین تفاوت می كند ولی مطمئن باشید نوجوانان معتاد حداقل واجد برخی از نشانه های فوق هستند.

5-از فرزندتان آزمایش اعتیاد بگیرید
در شرایط استثنایی باتوجه به وضعیت ظاهری و رفتاری فرزندتان از او آزمایش اعتیاد بگیرید. اگر فرزند شما چیزی برای پنهان كردن نداشته باشد با انجام آزمایش اعتیاد مخالفت نخواهد كرد. امتناع كردن از این كار نشانه آن است كه مشكلی وجود دارد.
و نكته پایانی اینكه، نوجوان شما به دوستان بیشتر نیازی ندارد بلكه به والدین فداكار و دلسوز نیازمند است. اگر شما نگران سلامتی و امنیت فرزند خود هستید از مشاوران كمك بگیرید. یادتان باشد هیچ چیز بدتر از دست روی دست گذاشتن نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha