شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 34442

رسول که نسخه‌پیچ یک داروخانه‌ است، می‌گوید: «اینکه به جای پول خرد به مردم قرص سرماخوردگی و استامینوفن کدئین دهند، موضوع عادی و رایجی‌ست و مسئول فنی داروخانه هم در جریان است، حتی اگر قرص ندهیم، مردم به جای پول خرد باز درخواست قرص می‌کنند.»

سلامت نیوز : رسول که نسخه‌پیچ یک داروخانه‌ است، می‌گوید: «اینکه به جای پول خرد به مردم قرص سرماخوردگی و استامینوفن کدئین دهند، موضوع عادی و رایجی‌ست و مسئول فنی داروخانه هم در جریان است، حتی اگر قرص ندهیم، مردم به جای پول خرد باز درخواست قرص می‌کنند.»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون  در حالی که فروش دارو بدون نسخه ممنوع است، برخی داروخانه‌ها به جای باقیمانده پولِ مشتریان، مثل نقل‌ونبات به آنها قرص مسکن می‌دهند.
به گزارش خبرنگار قانون، بسیاری از داروخانه‌ها به جای باقیمانده پول به مردم علاوه بر چسب زخم و دستمال کاغذی، قرص‌های سرماخوردگی، استامینوفن و قرص‌های مسکن می‌دهند، قرص‌های مسکنی که داروخانه‌ها از فروش بدون نسخه آنها منع شده‌اند.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن از جمله داروهایی هستند که در کشور بیشترین مصرف را دارند. اینکه مصرف قرص‌های مسکن در بین مردم امری رایج است شکی نیست، اما جای این سؤال است که چه کسانی پاسخگوی سهل‌الوصول بودن آن هستند.
 
مردم می‌توانند شکایت کنند
دکتر محمدرضا شانه‌ساز معاون دارو سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به خبرنگار قانون می‌گوید: «وزارت بهداشت فروش دارو بدون نسخه از جمله دادن قرص به جای باقیمانده پول به مردم را غیرقانونی می‌داند و اگر داروخانه‌ای این عمل را انجام دهد، مردم به دانشگاه‌هایی که داروخانه تحت نظر آن است شکایت کنند تا پیگیری قانونی شود.»
 
مصرف خودسرانه و طولانی‌مدت مسکن‌هایی مانند استامینوفن کدئین  که در ترکیبات آن موادمخدر وجود دارد،می‌تواند به  اعتیاد افراد منجر شود. این در حالی است که کارشناسان یکی از دلایل گرایش به این نوع اعتیاد، در دسترس‌بودن انواع مسکن‌ها می‌دانند.
بر اساس قانون، هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بدون نسخه پزشک قرص استامینوفن به مردم بفروشد و وزارت بهداشت از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرده تا این ممنوعیت را به داروخانه‌های تحت پوشش خود ابلاغ کنند.
 
به جای باقی‌مانده پول قرص می‌دهم
فرزانه که در یکی از داروخانه‌های حاشیه شهر تهران کار می‌کند با تأیید این موضوع که بسیاری داروخانه‌ها به جای پول خرد، قرص یا چسب زخم به مردم می‌دهند به خبرنگار قانون می‌گوید: «اگر باقی مانده پول 100 تومان باشد به مشتری قرص سرماخوردگی یا پروفین می‌دهم و اگر از 500 تومان به بالا باشد قرص ژلوفن.»
فرزانه در جواب به این پرسش که آیا این کار جزو سیاست فروش داروخانه شماست، می‌گوید: «بیشتر خود مراجعه‌کنندگان از ما قرص می‌خواهند. البته ما سعی می‌کنیم به آنها چسب زخم بدهیم.»
 
مهرداد دانشجوی رشته داروسازی و در یکی از داروخانه‌های شمال شهر به عنوان فروشنده پاره‌وقت مشغول به کار است. وی به خبرنگار قانون می‌گوید: «اکثر داروخانه‌ها به جای پول خرد باقی‌مانده به مراجعه‌کنندگان خود قرص می‌دهند واین کار جزو "سیاست فروش" آنهاست.»
وی درباره این سیاست فروش توضیح می‌دهد که برخی داروخانه‌ها قرص‌هایی مانند استامینوفن و سرماخوردگی را که تاریخ مصرف‌شان رو به اتمام است به جای باقیمانده پول به مشتری‌ها می‌فروشند.
وی ادامه می‌دهد: «با توجه به ورود نسل جدید مسکن‌ها به بازار قرص‌هایی مانند سرماخوردگی و استامینوفن بازارشان را از دست داده‌اند و داروخانه‌ها برای اینکه از زیر ضرر فرار کنند، این قرص‌ها را به جای باقیمانده پول به مردم می‌دهند.»
مهرداد می‌گوید: «هر ورق این قرص‌ها معمولاً 15 تا 20 درصد سود است و خیلی از صاحبان داروخانه‌ها نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.»

امری رایج!
رسول هم که نسخه‌پیچ یک داروخانه‌ است، می‌گوید: «اینکه به جای پول خرد به مردم قرص سرماخوردگی و استامینوفن کدئین دهند، موضوع عادی و رایجی‌ست و مسئول فنی داروخانه هم در جریان است، اما اگر به جای پول خرد چیزی به مشتریان ندهیم شاکی می‌شوند و اگر قرص ندهیم مردم به جای پول خرد درخواست قرص می‌کنند.»
 
پزشکان می‌گویند مسمومیت کبدی و مشکلات کلیوی از عوارض مصرف بی‌رویه و بدون نسخه داروی استامینوفن کدئین است که اگر بیش از 10 گرم در روز مصرف شود، سبب بیماری جدی دستگاه گوارشی، کلیه و کبد می‌شود.
به هرحال مسئولان وزارت بهداشت باید برای مقابله با این ناهنجاری سلامتی چاره‌ای بیاندیشند تا دستگاه گوارشی، کبد و کلیه مردم قربانی پول‌پرستی صاحبان برخی داروخانه‌ها نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha