شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 34443
سلامت نیوز :با وجود اینکه بعضی از داروهای بیماری«AS» در داخل کشور تولید می‌شود، اما چند نوع قرص و به ویژه آمپول این بیماری وارداتی است و هزینه درمان آن تا دو میلیون تومان در ماه می‌باشد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون « AS» بیماری تقریباً ناشناخته‌ای؛ با حدود 300هزار مبتلاء در کشور است. هر دوره درمان این بیماری 4 تا 12 میلیون تومان هزینه دارد، اما نه از بیمه خبری هست و نه نهاد حمایتی وجود دارد که به فریاد بیمارانی که از «آ. اس» برسد.
به گزارش قانون، بیماری روماتیسم ستون فقرات یا بیماری «AS » یعنی التهاب ستون فقرات و مفاصل کمری. از علائم این بیماری دردهای شبانه لگن و کمر در مردان و گردن در زنان است و همراه با خشکی صبحگاهی است. بیشتر این بیماران به پزشکان ارتوپدی، داخلی و مغز‌‌و ‌اعصاب مراجعه می‌کنند که معمولاً منجر به تشخیص بیماری نمی‌شود.
فرزانه فتاحی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران « AS» است. انجمنی که از سال ‎1372 فعالیت خود را جهت اطلاع رسانی درباره این بیماری به مردم و بیماران شروع کرده است. وی به خبرنگار قانون می‌گوید: «بیماری روماتیسم ستون فقرات از 15 تا 30 سالگی علائم خود را آشکار می‌کند. به ندرت کسی پیدا می‌شود که در سنین بالا به این بیماری مبتلا شود»

درد کمر یکی از شایع‌ترین دردها در سطح جامعه و از علائم آشکار بیماری‌‌«AS» است. طبق آمار این بیماری در مردان شایع‌تر است و بر اساس آمار مردان سه برابر زنان به بیماری ستون فقرات مبتلا می‌شوند.
فرزانه فتاحی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران « AS» می‌گوید: «بیماری روماتیسم ستون فقرات در عین حال که خطرناک است به راحتی هم قابل پیشگیری است.»
او درباره روش‌های پیشگیری از این بیماری می‌گوید: بیماران باید تحت نظر پزشک متخصص «روماتولوژی» باشند و بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنند. ضمن اینکه ورزش، نرمش و آب‌درمانی جهت بهبود و پیشگیری آن بسیار مؤثر است، زیرا پنجاه درصد این بیماری با دارو قابل درمان است.
 
به عقیده رئیس انجمن روماتیسم ستون فقرات، اعتیاد به مواد‌مخدر برای تسکین درد بیماران مبتلا شایع است. اگرچه مواد‌مخدر در کوتاه‌مدت تسکین‌دهنده است، اما در بلند‌مدت از داخل مفاصل را از بین می‌برد. البته آمار دقیقی درباره بیمارانی که از مواد مخد برای تسکین درد استفاده می‌کنند، وجود ندارد و حتی بسیاری از بیماران از ابتلا به این بیماری هم خبر ندارند. فتاحی می‌گوید: «در سطح جامعه آگاهی مردم از بیماری روماتیسم ستون فقرات بسیار کم است، حتی نام این بیماری را هم نشنیده‌اند.» یکی از افراد مبتلا به این بیماری می‌گوید که پنجاه سال سن دارد، سی سالِ درگیر این بیماری است و 9 سال طول کشیده تا متوجه شود، مبتلا به این بیماری است.

فتاحی درباره روش‌های مؤثر برای تسکین درد این بیماری می‌گوید: «استرس برای این بیماران خوب نیست و آرامش درونی التهاب ستون فقرات را کم می‌کند. همچنین مخلوط شیر، عسل و دارچین بسیار اثرگذار است.»
طبق نتایج پزشکی این بیماری معمولاً در سن بلوغ علائم خود را آشکار می‌کند. علت بیماری روماتیسم ستون فقرات به طور دقیق کشف نشده است، اما مهم‌ترین علت آن ژن «hlab» است که ژن بیش از نود‌ درصد بیماران مبتلا به این بیماری ‎مثبت هستند.
به گفته فتاحی «فشارهای فیزیکی و روانی بر رشد سریع این بیماری اثر می‌گذارد. این ژن در بسیاری از خانواده‌ها ارثی است و در مواقعی خانواده چهار و 6 نفر درگیر این بیماری هستند.»

با وجود اینکه بعضی از داروهای بیماری« AS» در داخل کشور تولید می‌شود، اما چند نوع مهم قرص و به ویژه آمپول این بیماری وارداتی است و بیماران پول زیادی خرج می‌کنند تا به آن داروها دسترسی پیدا کنند. حتی در مواردی بیماران نمی‌توانند این داروها را تهیه کنند. به فرض اگر بیماری در یک ماه با تشخیص پزشک و شرایط بیماری قرار باشد که از دوره‌های درمانی آمپول استفاده کند، حدود 700‌ هزار تا دو میلیون در ماه باید هزینه کند. معمولاً دوره‌های درمانی 6 ماهه است. به عبارت دیگر یک بیمار باید چهار میلیون و دویست هزار تا 12 میلیون خرج یک دوره شش ماه کند. آمپول‌های« ‌AS» و حتی مشابه آن هم در داخل کشور تولید نمی‌شود.
رئیس انجمن روماتیسم از اینکه نهادی از بیماران روماتیسم ستون فقرات حمایت نمی‌کند، گلایه‌مند است. «فقط افرادی که بیمه ارتشی‌ دارند می‌توانند این آمپول را دریافت کنند.» «دولت، وزارت بهداشت و بیمه‌گزاران هیچ‌گونه حمایتی از این بیماران نمی‌کنند و حتی جزو بیماری‌های خاص هم تأیید نشده است.»

اگرچه این عارضه تاکنون منجر به مرگ کسی نشده است، اما بیماران زیادی هستند که بالای 75 درصد معلولیت دارند. اگرچه آمار دقیقی درباره تعداد بیماران« ‌AS» وجود ندارد، اما فتاحی تخمین می‌زند که حدود 300 هزار نفر مبتلا در کشور وجود دارد در حالی که تعداد متخصصان این بیماری حدود 250 نفر است. یعنی برای هر 12 هزار نفر بیمار یک متخصص!
پزشکان می‌گویند که اگر این بیماران درمان نشوند، مجبور به عمل می‌شوند و باید مفاصل آنها را عوض کنند. در عین تأخیر در درمان این بیماری باعث مشکلات جدی برای ریه، کلیه و روده هم می‌شود. اگر درمان نشود صددرصد معلولیت به وجود می‌آید.
فتاحی می‌گوید: «به مرور زمان و درمان‌نشدن این بیماری، ستون فقرات حالت چسبندگی پیدا می‌کند و بیمار مثل نی‌خیزران به جلو خم می‌شود.» این پایان خوبی برای هزاران امید و آرزوی بلند یک انسان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha