شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 34447
سلامت نیوز :رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه نبود شبکه فاضلاب سبب شده کانونهای گسترده ای در سطح شهر برای رشد و تغذیه موش به وجود بیاید گفت: تغییر رفتار موشهای پایتخت به دلیل تغییر در نوع تغذیه آنهاست زیرا موشهای تهرانی دیگر فست فود خورشده اند.
محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با مهر با بیان این که درتمامی کلان شهرهای دنیا مانند لندن و نیویورک همچنان مشکل موش وجود دارد گفت: برای مبارزه با موش باید روشهای بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی همزمان با هم انجام شود به همین دلیل ما تلاش کرده ایم در این مدت برای از بین بردن موش از سم کمترین استفاده را بکنیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین استفاده از سم برای مبارزه با موش در مناطق از 40 کیلوگرم به 15 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است ادامه داد: تلاش شده سم هایی که برای مقابله با موش استفاده می شود بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشند.

مشکل اصلی کانون‌های رشد موش است

حیدرزاده باتاکید بر این که مشکل اصلی در طرح مبارزه با موش کانون های تولید مثل موش است گفت: متاسفانه در تهران شبکه فاضلاب نداریم و ضایعات و زباله وارد انهار می شوند. انهار ما نیز متاسفانه سر پوشیده نیستند وبه همین دلیل بسیاری زباله های خود را درون آن می ریزند به خصوص مراکز توزیع غدا که این نوع رفتارها سبب شده کانون های بسیار خوب و گسترده ای در سطح شهر برای رشد و تغذیه موش به وجود بیاید.

موش های تهرانی هات داگ خور شده اند

وی بااشاره به این که هیچ کلان شهری نمی تواند ادعا کند که مشکل موش را حل کرده است گفت: تاوقتی زباله در شهر تولید می شود موشها نیز به زاد و ولد خود ادامه می دهند.

حیدرزاده با قبول این موضع که موش های تهرانی چاق و جسور شده اند گفت: تغییر تغذیه موش ها سبب تغییر بیولوژیک و رفتار موش ها شده است. پیش از این موش های تهرانی پنیر و گردو می خوردند ولی حالا هات داگ و ضایعات همبرگر می خورند که این موضوع سبب اضافه وزن و تغییر رفتاری آنها شده است.

تغییر نگرش در مبارزه با موش

وی در پاسخ به اینکه چرا مبارزه باموش از ماموریت های سازمان ساماندهی مشاغل حذف شد گفت: در اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل موضوعی با عنوان مبارزه با جانوران موذی  نبود و به دلیل آنکه در شهرداری متولی  در رابطه با مبارزه با موش وجود نداشت این سازمان که وظیفه اصلی اش ساماندهی مشاغل مزاحم از شهر است این مسئولیت را بر عهده گرفته بود اما چند ماهی است که بخش محیط زیست در شهرداری و مناطق آن به تصویب رسیده که این مسئولیت در ماموریتهای این سازمان دیده شده است.

حیدرزاده تاکید کرد: تغییر نگرش در مبارزه با موش نیز یکی دیگر از دلایل این جا به جایی بوده است. در برنامه های جدید مبارزه با موش کمتر از سم استفاده می شود و بیشتر از روشهایی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha