شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 34458

عضو کمیته اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی کشور با اشاره به فراوانی سرطان معده در مردان گفت: این سرطان در افرادی با گروه خونی A شایع تر است.


سلامت نیوز :
عضو کمیته اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی کشور با اشاره به فراوانی سرطان معده در مردان گفت: این سرطان در افرادی با گروه خونی A شایع تر است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه ششمین کنگره  انجمن علمی جراحان عمومی کشور، دکتر سیدهاشم سید مهدی با بیان اینکه پسماندهای سلول های جنینی در مری و یک سوم فوقانی معده  عاملی برای ابتلاء به سرطان معده است، اظهار کرد: بقایای سلول های جنینی قابلیت سرطانی شدن را دارند که با بررسی ها و تست های تشخیصی معمول، رادیوگرافی و سی. تی. اسکن قابل شناسایی نیستند.
وی ادامه داد: سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایع ترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان  شایع ترین سرطان به شمار می آید.
عضو کمیته اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی کشور افزود: علائم و نشانه های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی های گوارشی  است به طوری که افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند.
دکتر سیدمهدی با بیان اینکه کاهش وزن و بی اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است، گفت: در مراحل اولیه ناراحتی های گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ(ملنا) و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می کند.
وی ادامه داد: وجود هلیکوباکترپیلوری و استعداد  ابتلاء فرد به سرطان معده از فرضیات موجود در دنیای پزشکی است حال آنکه افزایش اسیدمعده، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای نمک سود شده و دودی، افزایش مصرف غذاهای سرخ کردنی همگی از عوامل پرخطر برای ابتلاء به سرطان معده هستند.
عضو کمیته اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی کشور آندوسکوپی و رادیوگرافی معده را از راه های تشخیص سرطان معده برشمرد و یادآور شد: در زخم های معده احتمال سرطانی شدن وجود دارد از این رو چنانچه زخم معده ای پس از 3 ماه دارو درمانی به درمان پاسخ ندهد اندیکاسیونی برای جراحی معده است.
دکتر سیدمهدی توصیه کرد تا افراد با کوچکترین علامت در تغییر وضعیت مزاج ، دفع ،بی اشتهایی، تهوع و کاهش وزن برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.       
دكتر سید مهدی یادآور شد: در ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی که با عنوان "مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران"    11 تا 13 آبان 90 در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود نحوه مدیریت عود و عوارض سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران بررسی می‌شود و شركت در این كنگره برای عموم آزاد است.      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha