سلامت نیوز: معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: واردات داروهایی که تولید داخل با کیفیت دارند به بهانه کنترل قیمت در بازار به نفع کشور نیست و نمی توان برای اولین تولیدکنندگان یک دارو در کشور لفظ انحصارگر را به کار برد.

رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با فارس در تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند واردات کالاهایی که تولید مشابه داخل دارند باید محدود شود، گفت:‌ این فرمایش مقام معظم رهبری نکته بسیار دقیق و مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد اما دو جور می توان به این نکته اساسی نگاه کرد یک نگاه سطحی و یک نگاه که منافع ملی را تأمین می کند.

وی گفت: نگاه سطحی این است که در کشور را به روی هر نوع کالای خارجی که مشابه داخلی دارند ببندیم و کلاً واردات این کالاها را به طور کامل ممنوع کنیم اما با توجه به اینکه میزان داد و ستد با دنیا یکی از اهرمهای مهم تأثیرگذاری سیاسی در دنیاست قطعاً این نگاه مد نظر نیست و این نگاه قطعاً رو به شکست است.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: هر چقدر میزان تجارت ما با دنیا بیشتر باشد قدرت چانه زنی سیاسی ما هم بیشتر می شود بنابراین نگاه دقیق این است که اولاً صادرات هم همپای واردات گسترش پیدا کند و در عین حال واردات فقط برای کالای با کیفیت خارجی باشد که کیفیت تولیدات داخل را هم بالا ببرد نه اینکه کالاهای درجه۲ و ۳ یا ۴دنیا را وارد کنیم.

وی اضافه کرد: اما مسئله مهمتر فرهنگ سازی در بین مردم است تا اولویت خرید خود را به کالای با کیفیت ایرانی بدهند تا تولید کنندگان هم تشویق شوند، کالای با کیفیت تولید کنند و این مسئله نه فقط برای دارو بلکه برای هر نوع کالایی مصداق دارد و حمایت از تولید با کیفیت داخلی باید به یک فرهنگ ملی تبدیل شود.

دیناروند اضافه کرد: توسعه صادارت بخش مهمی از این نگاه است باید تلاش کنیم در تمام عرصه ها تراز بازرگانی کشور را مثبت نگاه داریم و در کنار واردات کالای برند اصلی و با کیفیت برتر، تولید داخل با کیفیت که صادرات قابل قبول دارند هم تقویت کنیم به این ترتیت اشتغال هم ایجاد می شود و شاهد رشد تولید و اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: در مورد دارو هم از گذشته سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل بوده است. در مورد غذا البته وزارت بهداشت تعیین کننده اصلی نیست اما در مورد دارو که وزارت بهداشت سیاستگذار و تصمیم گیرنده اصلی است همواره حمایت از تولید داخل وجود داشته گر چه در دوره های مختلف این نگاه فراز و نشیبهایی داشته و همواره ثبات را در این عرصه شاهد نبوده ایم.

*کمتر از دوسوم بازار دارویی از نظر ریالی در دست تولید داخل است

معاون سابق وزارت بهداشت گفت: به علت همین سیاست هم هست که در طول دو دهه گذشته همواره بیش از ۹۵ درصد داروهای مصرفی مردم از نظر تعداد، تولید داخل است گر چه به علت ارزان بودن داروی ایرانی از نظر ریالی اندکی بیش از یک سوم بازار در دست داروهای خارجی است و کمتر از دو سوم بازار در اختیار تولید داخل است.

دیناروند افزود: در مورد مسائل اخیری که برای چند قلم داروی تولید داخل به وجود آمده و واردات آن از یک شرکت دسته دوم یا سوم اعتراضاتی ایجاد کرده است بنده خیلی نمی خواهم وارد شوم اما در کل این سیاست که برای کاهش و کنترل قیمت بازار، داروهایی که تولید داخل با کیفیت دارند را از یک شرکتی غیر از برند اصلی وارد کنیم به نظر من سیاست غلطی است.

معاون سابق وزارت بهداشت گفت: واردات دارو فقط در دو جا توجیه دارد اول در زمانی که با کمبود دارو در کشور مواجهیم و باید نیاز بیماران را تأمین کنیم و دوم برای اینکه داروی برند اصلی و با کیفیت بالاتر را در اختیار بیماران قرار دهیم در غیر این صورت افزایش واردات آن هم داروی ژنریک و نه برند در زمانی که تولید داخل با کیفیت یک دارو وجود دارد کار اشتباهی است.

*ورود ارزان داروهای ژنریک به کشور دامپینگ است برای تصاحب بازار داخل

وی اضافه کرد: داروهای تولید داخل معمولاً ارزان هستند بنابراین اگر شاهد ورود داروهای مشابه خارجی با قیمت ارزانتر هستیم به طور قطع با پدیده دامپینگ یا قیمت شکنی از سوی تولید کننده خارجی و وارد کننده مواجه هستیم. آنان تلاش می کنند تا با به دست گرفتن بازار، در آینده با تغییر قیمت سود خود را جبران کنند.

دیناروند گفت: این یک نوع شگرد در تجارت دنیاست و مسئولان وزارت بهداشت باید مراقبت کنند که از این طریق به تولید کننده داخل ضربه نخورد ضمن اینکه وقتی یک شرکت برای اولین بار یک دارو را در داخل تولید کرد نباید لفظ انحصارگر را برای آن به کار برد زیرا اولاً واردات داروی برند اصلی قطع نشده و دوم اینکه می توان با ایجاد تولیدکنندهای دیگر و نه واردات، تولید دارو را در کشور تقویت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha